Sir (Secret)
Referindu-se la lucrurile ținute ascunse de cunoașterea sau privirea celorlalți, sir (secret) este capacitatea spirituală înmagazinată în inimă ca încredere Divină. Referindu-ne la încrederea Divină, conceptul are aceeași importanță pentru inimă, așa cum are spiritul pentru corp. La fel ca puterea voinței, mintea, puterea receptivității sau mecanismul sentimentelor și inteligența spirituală sunt cei patru stâlpi ai conștiinței sau ai naturii conștiente a omului, așadar este o capacitatea și o dimensiune secretă a inimii. Fiecare stâlp al conștiinței are o funcție și un scop anume referitor la relația dintre Dumnezeu și slujitorii Săi. Puterea voinței este strâns legată de supunerea și devotamentul față de Dumnezeu, mintea de dobândirea informațiilor necesare pentru a-L cunoaște pe Dumnezeu, mecanismul sentimentelor de dragostea pentru Dumnezeu, iar inima de viziunea asupra „Feței” lui Dumnezeu. Cât despre secret, este deschis către și în mod inerent în strânsă legătură cu descoperirea misterelor Divine.
Întreaga creația a fost adusă la viață de către Puterea Ființei Necesar Existente. Acest lucru dă naștere unei relații între Creator ca Domn (Cel care susține, crește și protejează creația și administrează viața) și creația, al cărui Domn este El. Această relația are secrete legate de Maiestatea lui Dumnezeu și care se numesc „secretele Maiestății”. Maiestatea se manifestă, în primul rând, în inimă: credincioșii observă manifestările pe măsură ce cunosc mai mult și mai profund despre El, ajungând în punctul în care ei experimentează manifestarea pură a Numelor Divine și văd întreaga creație, inclusiv pe ei înșiși, ca și cum ar consta doar din manifestarea acelor Nume. În final, ei se bucură de plăcerea de a-L recunoaște pe Dumnezeu în tot, folosindu-se de Nume. Perceperea Lui le deschide ușa către anumite mistere Divine numite „secretele manifestării”.
Unii au interpretat conceptul de „secret” precum o inimă care a fost curățită de toate viciile și întinările trupului, ca urmare atașamentului față de celelalte lucruri în afară de Dumnezeu, și care are o legătură desăvârșită cu lumea spiritelor.
Bazându-ne pe versetul (11:31), Allah ştie mai bine ce se află în sufletele lor, putem descrie secretul ca sufletul sincer, plin de credință și devotament, deschis la mesajele Profeților și care Îl pune pe primul loc pe Dumnezeu și lumea cealaltă. În acest fel, putem privi secretul ca fiind inima la nivelul secretului.
Unii au analizat calitățile menționate aici ca fiind motivele pentru care sau mijloacele prin care secretul apare în inimă. Atunci când Dumnezeu pregătește inima pentru a dobândi aceste calități, înzestrând-o cu posibilitatea și șansa de a accepta religia, acceptarea Existenței și Unicității lui Dumnezeu, acceptarea Vieții de Apoi și a Profeților, aceasta se folosește imediat de șansa și posibilitatea acordată și încearcă să își atingă scopurile care pot fi dobândite prin secret. Cu alte cuvinte, din moment ce Dumnezeu știe că o astfel de inimă va folosi încrederea Divină – secretul – în cel mai bun mod posibil, mulțumită harului Său minunat, o va ajuta să înflorească. Căci El Însuși declară (6:53): Oare nu este Allah cel care‑i cunoaşte cel mai bine pe cei mulţumitori?
O asemenea inimă, curată, nobilă sau stăpânul ei sunt uneori menționați după cum urmează, Bineînțeles, Dumnezeu iubește un slujitor pios, nepăsător față de lucrurile lumești și care are profunzimi neștiute,[1]sau Câți slujitori există, cu părul ciufulit, alungați din ușă în ușă și cărora nu li se acordă respect și atenție, dar dacă se jură pe Dumnezeu pentru un lucru, El îi recunoaște ca fiind devotați Lui.[2]
Ținând cont de explicațiile de mai sus, oamenii secretului pot fi împărțiți în trei categorii:
· Oamenii adevărului care nu văd orice Dumnezeu al salvării și care încearcă întotdeauna să-I facă pe bunul plac și să știe cum să se opună firii trupești. Scopurile lor, în direcția cărora își canalizează toate eforturile, sunt atât de mărețe încât nicio dorință lumească nu îi poate opri și sunt atât de pure încât sunt în concordanță cu legile Divine. Viețile lor sunt menite să dobândească fericirea veșnică. Drumurile lor nu au strop de îndoială, iar ei sunt întotdeauna în căutarea obținerii aprobării lui Dumnezeu, îndeplinind tot ceea ce El le cere slujitorilor Săi. Nu-i interesează faima și premiile, pentru că scopul existenței lor este să-I slujească Lui; ei pun slujirea înaintea celor lumești sau celor din altă lume. Viețile lor de zi cu zi sunt descrise în următoarele versete (24:36-37):
[Aprinsă este ca o lumină] în case care a îngăduit Allah să fie înălţate şi în care este pomenit numele Său. În ele Îi aduc Lui laudă dimineaţa şi seara. Bărbaţi pe care nici negoţul, nici marfa nu‑i împiedică de la pomenirea lui Allah, de la împlinirea Rugăciunii [As‑Salat] şi de la achitarea Daniei [Az‑Zakat], care se tem de o Zi când inimile şi privirile vor fi tulburate.
· Sufletele credincioase care încearcă să ascundă de ochii celorlalți nivelul relației lor cu Dumnezeu și poziția față de El: ei își păstrează ascunse darurile Divine, ca și cum își păzesc castitatea, și cu toate că fiecare este o stea pe cerul sfințeniei, ei vor să pară doar niște licurici. Deși ei sunt niște porumbei în zbor spre Dumnezeu, preferă să pară asemenea unor coțofene, considerându-se a fi nimic, chiar dacă ei au fost declarați sfinți și se află printre cei mai demni în fața lui Dumnezeu. În lupta pentru cauza lui Dumnezeu, sunt extraordinar de activi, dinamici și modești, cu toate că îi întrec pe toți ceilalți; sunt altruiști și nu caută propriul câștig atunci când e rândul lor să fie răsplătiți; nu au nicio așteptare în această lume. Sunt descriși în următorul verset (5:54):
Un neam [de oameni] pe care‑i iubeşte şi care‑L iubesc pe El, blânzi faţă de dreptcredincioşi şi aspri cu necredincioşii, care vor lupta pe calea lui Allah şi nu se vor teme de clevetirea clevetitorilor.
Atunci când petrec timp în devoțiune, singuri cu Dumnezeu, sunt foarte profunzi, iar în chestiunile lumești sunt extrem de înțelepți și plini de succes. Sunt admirabil de atenți și hotărâți în apărarea onoarei comunității și se țin departe, pe cât posibil, de fapte rele, care ar putea atrage dezonoare asupra lor sau din cauza cărora unii ar putea deveni suspicioși.
· Eroii care au ajung cea mai înaltă culme a desăvârșirii sub grija și protecția Atotprotectorului și cu ajutorul Îndurătorului: nu petrec nicio clipă fără El și se folosesc de orice ocazie, gând sau faptă pentru a-L menționa. Cu eul anihilat în compania Lui, ei trăiesc fără a fi conștienți de propria persoană. Orice faptă bună pe care o fac pentru semeni și orice îndatorire împlinesc pe drumul lui Dumnezeu, ei o ascund, nu doar de ceilalți, ci și de ei înșiși. Chiar dacă uneori simt cum în sufletul lor înflorește mândria, ei suferă îngrozitor și încearcă imediat să se elibereze de acest sentiment. Își petrec viețile între extaz și euforie și se bucură de complimentele Divine, de ajutorul Său special și de grija perfectă.
Poporul nu îi cunoaște pe acest eroi, ei rămân ascunși, învăluiți de secrete, deși sunt favoriții lui Dumnezeu și reprezintă elementele vitale ale existenței. Dumnezeu, Adevărul Suprem, privește lucrurile prin ochii lor, iar întreg universul se adapă cu apa curată a secretelor lor.
O, Doamne! Ajută-ne să Te menționăm, să fim recunoscători și să ne închinăm așa cum se cuvine. Și revarsă binecuvântări și pace asupra Profetului nostru Mahomed, profetul celor care I se închină firesc lui Dumnezeu, în cel mai bun mod posibil și cu sinceritate, și asupra Familiei și Companionilor săi, cei demni de laudă.
Comments