Cine este Fethullah Gülen – despre viața | Miscare Hizmet
top of page

Cine este Fethullah Gülen – despre viața sa  

Fethullah Gülen s-a născut într-o familie tradițională și și-a petrecut copilăria într-o atmosferă tradițională a sufismului și a școlilor religioase. A avut o curiozitate fără limite și o dragoste pentru cunoaștere. Gülen este cunoscut pentru următoarele calități ale sale: este un musulman pios, educator, adept al păcii, învățat islamic, intelectual, predicator și lider global. Mai jos veți găsi o prezentare scurtă a vieții sale. 

Introducere

Fethullah Gülen s-a născut în 1942, în Erzurum, o provincie din estul Turciei și este un gânditor și învățat islamic și un scriitor și poet prolific. A învățat despre științele religioase cu ajutorul unora dintre cei mai apreciați învățați musulmani și maeștri spirituali. Gülen a studiat de asemenea principiile și teoriile din sfera științelor sociale și exacte. Datorită aptitudinilor sale excepționale la învățătură și studiului intens în particular, a luat-o înaintea colegilor săi. În 1958, după ce a obținut rezultate deosebite în urma examinărilor, i s-a acordat licența de predicatorși a fost promovat la scurt timp, pe un post în Izmir, a treia cea mai mare provincie din Turcia. Aici au început să se cristalizeze tematica abordată și extinderea cercului de audiență. În predicile și discursurile sale punea accentul pe probleme sociale apăsătoare din acea perioadă: țelul său era să determine generația tânără să pună în echilibru iluminarea intelectuală cu o înțelepciune spirituală și cu un activism empatic și uman.

Gülen nu s-a oprit la a preda doar în orașele din provincia în care se afla. A călătorit și în provinciile din Anatolia și a ținut prelegeri nu doar în moschei, ci și la întâlnirile orășenești și în cafenelele lăturalnice. Acest lucru i-a permis să ajungă la o parte mult mai semnificativă a populației și să genereze interes în rândul comunității academice, mai ales în cadrul studenților. Subiectele pe care le dezbăteau discursurile sale, fie că erau formale sau informale, nu se limitau strict la chestiuni religioase; Gülen discuta și despre educație, știință, Darwinism, despre economie și justiție socială. Profunzimea și calitatea discursurilor sale pe o temă atât de vastă de subiecte au fost componentele care au impresionat cel mai mult comunitatea academică și care i-au câștigat atenție și respect.

Gülen a încetat să mai predea în 1981, după ce a inspirat o întreagă generație de studenți tineri. Eforturile sale, încă din 1960, mai ales în ce privește reforma în educație, l-au transformat într-unul dintre cele mai cunoscute și respectate personalități din Turcia. Din 1988 până în 1991, a susținut o serie de predici ca predicator emerit în unele dintre cele mai faimoase moschei din marile orașe, dar a continuat să își transmită mai departe mesajul și sub forma conferințelor, nu doar în Turcia, ci și în Europa Occidentală. 

Ideile principale ale filosofiei lui Gülen 

În discursurile și scrierile sale, Gülen își imaginează un secol XXI în care vom fi martori la nașterea unei mișcări spirituale care va revitaliza valorile morale de mult apuse; o epocă a toleranței, înțelegerii și a cooperării internaționale care va duce, în cele din urmă, prin intermediul dialogului intercultural și împărtășirii valorilor, la o singură civilizație, una favorabilă incluziunii. În domeniul educației, a inițiat fondarea a multiple organizații caritabile care luptă pentru bunăstarea comunității, atât în Turcia, cât și în afara ei. A inspirat și dus la folosirea mass-media, mai cu seamă a televiziunii, pentru informarea publicului cu privire la chestiuni  de o importanță covârșitoare, atât la nivel individual, cât și colectiv. 

Gülen este de părere că drumul către dreptatea pentru toți depinde de asigurarea unei educații universale corespunzătoare și adecvate. Numai atunci va exista suficient de multă înțelegere și toleranță care să garanteze respectul față de drepturile celorlalți. În acest scop, pe parcursul anilor, acesta a încurajat elitele societății și liderii comunității, personalitățile influente din domeniul industriei, cât și micii afaceriști să susțină o educație de calitate. Cu ajutorul donațiilor de la aceste surse, prin fondurile educaționale, s-au ridicat mai multe școli, atât în Turcia, cât și în străinătate.

Gülen a afirmat că, în lumea de astăzi, singura cale prin care îl poți face pe celălalt să îți accepte ideile este persuasiunea. Îi descrie pe cei care apelează la forța fizică ca fiind în impas intelectual; oamenii vor căuta întotdeauna să aibă libertatea de a alege atunci când vine vorba de felul în care își gestionează responsabilitățile și de exprimarea valorilor lor spirituale și religioase. Democrația, susține Gülen, deși are multe minusuri, este în prezent singurul sistem politic viabil; oamenii ar trebui să se străduiască să modernizeze și să consolideze instituțiile democratice, pentru a putea construi o societate în care drepturile și libertățile individuale să fie respectate și protejate, unde egalitatea în șanse să devină mai mult decât un vis. 

Activitățile interconfesionale și interculturale 

De când s-a pensionat, Gülen și-a concentrat eforturile în stabilirea unui dialog între facțiunile care reprezintă diverse ideologii, culturi, religii și națiuni. În 1999, lucrarea sa ”The Necessity of Interfaith Dialogue” (Necesitatea unui dialog interconfesional) a fost prezentată Parlamentului Mondial al Religiilor, la Cape Town, între 1 și 8 decembrie. Acesta își menține părerea conform căreia „dialogul este o necesitate” și oamenii, dincolo de națiunea din care fac parte și de granițele politice, au mult mai multe lucruri în comun decât își pot imagina.

Având în vedere toate acestea, Gülen consideră că stabilirea unui dialog sincer este un proces necesar și valoros pentru a spori înțelegerea reciprocă. În acest sens, a ajutat la fondarea Journalists and Writers Foundation (Fundația Jurnaliștilor și a Scriitorilor) (1994), ale cărei activități de promovare a dialogului și toleranței în rândul tuturor păturilor societății au fost primite cu brațele deschise de către oameni din toate categoriile sociale. Tot în acest scop, Gülen vizitează și primește în vizită personalități marcante, nu numai din rândul populației din Turcia, ci de peste tot din lume. Papa Ioan Paul al II-lea în Vatican, regretatul John O’Connor, Arhiepiscop al New York-ului, Leon Levy, fost președinte al Ligii Anti-Defăimare (Anti-Defamation League) sunt printre multiplii reprezentanți de seamă a religiilor lumii cu care Gülen s-a întâlnit ca să discute despre dialog și ca să facă ceva în această privință. În Turcia, Ambasadorul Vaticanului în Turcia, Patriarhul Bisericii Ortodoxe din Turcia, Patriarhul Comunității Armeano-Turce, Marele Rabin al Comunității Evreilor din Turcia și multe alte figuri importante din Turcia s-au întâlnit adesea cu acesta, ilustrând un exemplu pentru felul în care poate avea loc un dialog sincer între oamenii cu credință.

 

În timpul întâlnirii sale cu Papa Ioan Paul al II-lea la Vatican (1998), Gülen a venit cu propunerea de a lua măsuri ferme în stoparea conflictului din Estul Mijlociu prin munca în echipă pe acest pământ, unde își au originile toate cele trei mari religii. În propunerea sa a subliniat de asemenea faptul că știința și religia sunt, de fapt, două fațete diferite ale aceluiași adevăr: „Umanitatea a negat la anumite perioade de timp religia, în favoarea științei și știința, în favoarea religiei, argumentând că ambele au aspecte conflictuale. Cunoașterea deplină îi aparține lui Dumnezeu și religia vine de la Dumnezeu. Cum ar putea atunci să fie cele două în conflict? În acest sens, eforturile noastre comune îndreptate către dialogul interconfesional ar putea să contribuie semnificativ la înțelegere și toleranță în rândul oamenilor”. 

Gülen a dat o declarație în presă prin care a condamnat atacurile teroriste din 11 septembrie din SUA, la care s-a raportat ca la o lovitură puternică împotriva păcii în lume, care i-a pângărit în mod nedrept pe cei credincioși: „... terorismul nu poate niciodată să fie folosit în numele islamului sau pentru a servi unor scopuri islamice. Un terorist nu poate să fie musulman și un musulman nu poate să fie terorist. Un musulman poate doar să fie un reprezentant și un simbol al păcii, bunăstării și prosperității”. Eforturile lui Gülen pentru pacea mondială și-au găsit ecoul în conferințe și simpozioane. În cadrul simpozionului ”The Peaceful Heroes Symposium” (Simpozionul Eroilor Păcii) din 11-13 aprilie 2003, de la Universitatea din Texas, a fost alcătuită o listă a păstrătorilor păcii de pe parcursul a 5000 de ani din istoria umanității. Gülen a fost menționat în rândul eroilor contemporani ai păcii, o listă care include nume precum Iisus, Buddha, Mohandas Gandhi, Martin Luther King Jr. și Maica Tereza.

Gülen colaborează cu o serie de jurnale și reviste. Realizează coloana editorială pentru câteva reviste. Scrie articolele principale pentru The Fountain, Yeni Omit, Sızıntı și Yagmur, aflându-se la conducerea unor publicații populare și axate pe gândirea spirituală din Turcia. A scris peste patruzeci de cărți, sute de articole și are sute de înregistrări audio și video. A susținut un număr inimaginabil de discursuri pe tema unor diverse probleme sociale și religioase. Unele dintre cărțile sale, dintre care multe au fost bestsellere în Turcia, au fost puse la dispoziția publicului prin traduceri în engleză, dintre care amintim: ”Prophet Muhammad: Aspects of His Life” (Profetul Mohamed: Aspecte ale vieții sale), ”Questions and Answers about Faith”(Întrebări și răspunsuri cu privire la credință), ”Pearls of Wisdom” (Perle ale înțelepciunii), ”Prophet Muhammad as Commander” (Profetul Mohamed în calitate de conducător), ”Essentials of the Islamic Faith” (Principiile de bază ale credinței islamice), ”Towards the Lost Paradise” (Către paradisul pierdut), ”Key Concepts in the Practice of Sufism”(Concepte cheie în sufism). Unele dintre acestea au fost traduse în germană, rusă, albaneză, japoneză, indoneziană și spaniolă. 

Cu ajutorul fondurilor educaționale inspirate de Gülen s-au fondat numeroase organizații de voluntariat non-profit, fundații și asociații în Turcia și în străinătate, care oferă multe burse. 

Deși este o personalitate publică foarte bine cunoscută, Gülen s-a ferit întotdeauna să se implice în politică. Printre admiratorii lui Gülen se numără jurnaliști de top, personalități din mediul academic, personalități TV, politicieni și autorități din Turcia, dar și din alte state. Aceștia văd în el un adevărat inovator și un reformator social unic, care trăiește ceea ce predică. Văd în el un activist pentru pace, un intelectual, un erudit religios, un mentor, un autor și un poet, un mare gânditor și un ghid spiritual care și-a dedicat viața găsirii unor soluții pentru problemele societății și nevoile ei spirituale. Văd în mișcarea pe care acesta a ajutat-o să se dezvolte o mișcare dedicată educației, dar unei educații atât a inimii și sufletului, cât și a minții, care își dorește să refacă și să revigoreze întreaga ființă, pentru a duce la competență și pentru a oferi bunuri și servicii folositoare altora. 

Sursa: ”M. Fethullah Gülen: Essays-Perspectives-Opinions” (Eseuri-Perspective-Păreri, de M. Fethullah Gülen), Fountain, 2002, pp. 3-9. 

bottom of page