Influența mass-media | Miscare Hizmet
top of page

INFLUENȚA MASS-MEDIA

Mass-media este o unealtă esențială și indispensabilă pentru Mișcare, pentru a se putea adresa unui public mai numeros și pentru a crește gradul de conștientizare în rândul acestuia, în ceea ce privește „binele comun”, precum educația și dialogul.

Mișcarea Gulen își dorește să dezvolte un „capital social” prin interacțiune, în cadrul unui spectru larg de activități, creând astfel societăți civile prin proiectele mass-media care promovează o viață trăită cu moralitate și prin întâlniri de anvergură cu frumosul, cu binele și cu adevărul, cu „roadele iubirii”. Mass-media poate să fie folosită pozitiv pentru cultivarea compasiunii la nivel social și a spiritului caritabil, pentru a atrage atenția asupra nedreptății și a violenței, pentru a le da o voce acelor cetățeni care sunt reduși la tăcere și pentru a  menține cel mai înalte, și nu cele mai de jos standarde aspiraționale, pentru societate și indivizi. 

Fethullah Gülen i-a încurajat pe adepții săi să se implice în domeniul publicațiilor, ca o metodă de a răspândi importanța educației și a altruismului. Liberalizarea mediului politic și oportunitățile pentru mass-media, precum independența și abolirea cenzurii din 1980 au reprezentat contextul în care înființarea unor grupuri editoriale private a devenit posibilă în Turcia. 

În 1979, un grup de profesori inspirați de către ideile lui Gülen privind educația au pus bazele Teachers Foundation (Fundația Profesorilor) pentru a susține educația. Această fundație a început să își publice propria revistă lunară, Sizinti, care a devenit cea mai bine vândută revistă lunară din Turcia. Misiunea lor a fost să aducă împreună știința și religia, să arate că cele două nu sunt incompatible și că o educație de succes presupune o bună cunoaștere a amândurora. Fiecare ediție a revistei conține un editorial realizat de Gülen. 

În 1986, câțiva adepți ai Mișcării au făcut din cotidianul Zaman vocea celor neascultați, neajutorați și ignorați. Samanyolu TV a început difuzarea în 1993, revistele săptămânale au început publicarea în 1994 și multe posturi radio din țară au fost deschise în anii 1990. 

Pe de cealaltă parte, mass-media este esențială în combaterea defăimării Mișcării. Deoarece trusturile media erau deținute de câteva familii și obișnuiau să fie ultraseculare și ultranaționaliste în Turcia anilor 1980 și 1990, alte agenții mass-media au putut să ofere o a doua opinie cu privire nu doar la Mișcare, ci și la problemele întâmpinate de cei mai slab reprezentați.  

 

Mass-media și editurile

Printre cele câteva posturi TV din Turcia inspirate de Gülen, Samanyolu TV se dedică unei prezentări echilibrate, obiective și responsabile din punct de vedere social a știrilor; unei grile TV potrivite pentru familii și promovării dialogului interconfesional și intercultural. Postul TV este difuzat global cu ajutorul satelitului. 

Misiunea Ebru TV, un post care este difuzat în Statele Unite, este să educe, să inspire și să atragă constant interesul publicului de toate vârstele prin intermediul emisiunilor originale și excepționale din domeniul științelor, a evenimentelor sportive, a artelor frumoase și a tuturor aspectelor culturii. 

Zaman este cotidianul cu cel mai mare tiraj din Turcia. Născut din ideile lui Gülen, în Zaman se vorbește despre diferite perspective ideologice și păreri într-o manieră obiectivă, care pune accentul pe dialog și toleranță; acesta a reprezentat un apărător riguros al libertății de exprimare. Este publicat în diferite limbi și distribuit în 35 de țări. 

În grupul mass-media din Turcia despre care se poate spune că a pornit de la ideile lui Gülen poate fi inclusă Aksiyon, una dintre cele mai citite reviste săptămânale  și Agenția de presă Cihan, care activează în peste 50 de țări. 

Printre alte câteva publicații periodice inspirate de Gülen se află și Sizinti, o revistă lunară de știință și cultură, care a fost publicată încă din 1979. Este cea mai bine vândută publicație din categoria sa din Turcia, având aproape un milion de abonați. The Fountain, o revistă despre știință și gândire spirituală, este publicată în țările vorbitoare de engleză. 

Există mai mult de douăzeci de edituri în Turcia care sunt inspirate de gândirea lui Gülen. Faptul că sunt publicate în multe limbi și că tirajul este unul mare le face responsabile de o vastă contribuție în domeniul educației și literaturii. 

bottom of page