Note Prefață
1 Jon Pahl, „Muslims teach lesson in sacrifice”, The Philadelphia Inquirer, 23 octombrie 2006, republicat în CAIR--Philadelphia, at http://pa.cair.com/actionalert/thank-philadelphia-inquirer/ 2 Jon Pahl, „Empire of Sacrifice: The Religious Origins of American Violence” (NY: New York University Press, 2012).
Introducere
1 Îmi dau seama că pentru unii nu va fi deloc evident că practicile religioase înseamnă nonviolență, dar mă mulțumesc să ofer acest argument: rugăciunea susține viața (asta spun RMN-urile funcționale), iar ritualul susține încrederea - motivul pentru care tradițiile religioase au rezistat timp de milenii. Nu vor dispărea, deoarece dezvoltă ceea ce numesc „pace profundă” în viața unei persoane. Pacea profundă este mai importantă decât absența războiului - deși ajută susținerea acestei absențe - iar pacea profundă este chiar de o importanță mai mare decât tipurile de pace care rezultă din dreptate economică și socială, deși contribuie și la susținerea acestor tipuri de pace. 2 A se vedea White 2015. 3 Özdalga 2005, p. 433. 4 A se vedea Eisenstadt. 5 Filkins 2016. De parcă „un an de nu”, în răspuns la solicitările interviului său, l-ar fi dus pe Filkins într-o campanie plină de resentimente. Eseul său, deși părea bine documentat, este de fapt plin de aluzii, rapoarte nefondate și dovezi alese după bunul plac. El nu dă dovadă de sensibilitate, ci de o ostilitate subtilă față de dimensiunile religioase ale vieții și operei lui Gülen, reducându-l la un lider „cult” care trăiește într-un „complex”, cu scopuri politice îndrăznețe, care este, pur și simplu, o caricatură. 6 A se vedea, de exemplu, Brinton 1965. 7 Yavuz 2013, p. 20. 8 Pentru a vedea unul dintre exemple, vezi interviul lui Gülen de Zeki Sarıtoprak și Ali Ünal în The Muslim World, 95 (iulie 2005): 465-6. 9 Yavuz 2003. A se vedea Hatch 1987. Bernard 2015, p. 168. Weber 1958. A se vedea Reich. A se vedea Yunus Social Business, la adresa http://www.yunussb.com/ A se vedea Cortright 2010. 10 11 12 13 14 15 16 18 Sacks 2002. 19 Eck 1993. 20 Hendrick 2013. 21 Pentru o analiză contextuală mai completă a contururilor economice ale Hizmet-ului, consultați „Economic Crises and the Promise of Spiritually-Grounded Social Enterprise: Asociația pentru studiul păcii și dreptății este o rețea de cercetători care are ca scop înlesnirea înțelegerii surselor păcii și a lucrurilor care împiedică existența ei. Vezi www.peacejusticestudies.org/ 17 A se vedea Filipeni 4:7 Building Peace through Sustainable Profits, Consistent with the Prophets”, distribuită de Universitatea Beder, Tirana, Albania, 17 mai, 2013, disponibil la cerere.
Caoitolul I
1 M. Fethullah Gülen, „Any Political Aims?” în Ali Ünal și Alphonse Williams 2000, p. 331, citat în Hunt și Aslandoğan 2006, p. 54.
2 Gülen, „The Golden Period of Time” Izmir, 1994, pp. 37-42, citat din „Viața lui Fethullah Gülen: O altă casă”, Fethullah Gülen, pe http://fgulen.com/en/fethullah-gulens-life/about- fethullah-gulen/biography/24650-a-differ-ent-home
3 Interviu cu Salih Gülen, Erzurum, Turcia. 3 august, 2015.
4 Gülen, „The Golden Period of Time”, Izmir, 1994, 37-42, op. cit.
5 Interviu cu Sabri Çolak, Erzurum, Turcia. 5 august, 2015.
6 Aici, Gülen citează dintr-un faimos poet turct, Mehmet Akif Ersoy. Vezi Nuriye Akman,
Sabah,1/23-30, 1995, citat în „Why Does He Cry?” Fethullah Gülen, at
https://www.fgulen.com/en/fethullah-gulens-life/about-fethullah-gulen/biography/24660-
why-does-he-cry. Mehmet Akif Ersoy (20 decembrie 1873 – 27 decembrie 1936) a fost un
poet turc, născut în perioada otomană. El a fost și academician, parlamentar și autorul
imnului național al Turciei, „Mehmet Akif Ersoy”, Wikipedia, la adresa
https://en.wikipedia.org/wiki/Mehmet_Akif_Ersoy
7 „A Different Home”, op. cit.
8 În timp ce religia a fost manipulată în scopuri politice în timpul războiului ruso-turc, nu
există dovezi că familia Gülen a participat direct la vreuna dintre lupte - ci o mulțime de
dovezi că au ales spiritualitatea și educația ca o cale alternativă.
9 Alptekin 2012, pp. 2-3.
10 Gülen, 2006d, p. 12.
11 Ibid., p. 13.
12 Interviu cu Nurhayat Gülen, Turgutlu, Turcia, 25 iulie, 2015.
13 Aceasta este o descriere din două surse: M. Fethullah Gülen, „Interview”, citată în Sevindi
2008, p. 13-15, online la adresa „The Life of Fethullah Gülen: Highlights from his
Education”, Mișcarea Gülen, la http://www.gulenmovement.us/the-life-of-fethullah-gulen-
highlights-from-his-education.htm,și „Fethullah Gülen’s Life: A Different Home”, Fethullah
Gülen, la adresa http://fgulen.com/en/fethullah-gulens-life/about-fethullah-
gulen/biography/24650-a-different-home
14 A se vedea „Holding One’s Tongue”, Lucrările lui Fethullah Gülen: Perle de înțelepciune, la
adresa https://fgulen.com/en/fethullah-gulens-works/thought/ pearls-of-wis-dom/24545-
holding-ones-tongue
15 Sarıtoprak, „Fethullah Gülen: A Sufi in His Own Way”, în Yavuz și Esposito Note 363
2003, p. 163.
16 Ibid., pp. 28, 20, 29.
17 „The Life of Fethullah Gülen: Highlights from His Education”, Mișcarea Gülen, la adresa
http://www.gulenmovement.us/the-life-of-fethullah-gulen-highlights-from-his-
education.html
18 Gülen 2006e, pp. 197-202.
19 Becker 1997.
20 A se vedea, de exemplu, Lifton 1976.
21 Citat din As Sevindi, op. cit., pp. 2-3
22 A se vedea „Sufism in Turkey”, Harvard Divinity School Religious Literacy Project, la
adresa https://rlp.hds.harvard.edu/faq/sufism-turkey
23 A se vedea, de exemplu, Findley, „Hizmet among the Most Influential Religious Renewals
of Late Ottoman and Modern Turkish History”, la adresa https://content.ucpress.
edu/chapters/12909.ch01.pdf
24 Interviu cu Salih Gülen, Erzurum, Turcia. 3 august, 2015.
https://fgulen.com/tr/fethullah-gulen-kimdir/gulen-hakkinda/fethullah-gulen-hayat- kronolojisi/3502-fgulen-com-1941-1959-Hayat-Kronolojisi
26 Şahin, „Turkey and Neo-Ottomanism: Domestic Sources, Dynamics and Foreign Policy”, 2010.
25
28 Interviu cu Alp Aslandoğan, Clifton, NJ. 3 mai, 2015.
29 Interviu cu Nurhayat Gülen, Turgutlu, Turcia. 25 iulie, 2015.
30 A se vedea Alptekin, care spune mai multe astfel de povestiri.
31 „A Different Home”, http://en.fgulen.com/fethullah-gulen-biography/749-a-dif-
ferent-home
32 Özdemir 2014.
33 „A Different Home”, op. cit.
34 „A Different Home”, op. cit.
35 Interviu cu Nurhayat Gülen.
36 Gülen, „A Tribute to Mothers”, The Fountain, 50 (aprilie-iunie, 2005), la adresa
http://en.fgulen.com/recent-articles/1940-a-tribute-to-mothers
37 Gülen 2014d, p. xix.
38 Interviu cu Nurhayat Gülen.
39 „Fethullah Gülen Hodjaefendi’s Primary School Years as Narrated by Himself and His
Teacher, Belma”, Zaman, 24 noiembrie 2006. Vezi, de asemenea, „Belma Özbatur Anlatıyor”
23 noiembrie, 2006.
40 Ibid.
41 Alptekin, p. 8.
42 „Years of Education”, Fethullah Gülen, la adresa http://fgulen.com/en/home/1304-fgulen-
com-english/fethullah-gulen-life/biography/24652-years-of-education
43 Alptekin, p. 11.
44 Interviu cu Nurhayat Gülen.
45 „Years of Education”, op. cit.
46 „A Builder of Spirituality: Muhammad Lütfi Efendi, the Imam of Alvar”, în M.
Fethullah Gülen 2014c p. 189.
47 Ibid., p. 190.
48 Ibid., p. 192.
49 Ibid.
50 Ibid.
greșite, dificile, diversitate lămuritoare.
51
https://fgulen.com/tr/fethullah-gulenin-butun-eserleri/kirik-testi-serisi/mefkure-yolculugu/
35502-fethullah-gulen-bir-gonul-mimari-alvarli-efe-haz-retleri
52 „A Builder of Spirituality: Muhammad Lütfi Efendi, the Imam of Alvar”, în M. Fethullah
Gülen 2014c, p. 189.
53 Ibid., pp. 194-5.
54 Ibid., pp. 194-5.
55 Interviu cu Alp Aslandoğan, 9 martie, 2017.
56 Gülen 2014c, pp. 195-6.
57 Ibid. „Fethullah Gülen’s Life Chronology: 1941-1993”, Fethullah Gülen, at
https://fgulen.com/en/fethullah-gulens-life/about-fethullah-gulen/life-chronology/24903- 1941-1993 59 Interviu cu Hatem Bilgili, 3 august, 2015. Erzurum, Turcia. 60 Gülen nu doar că a citat din aceste personalități, ci i-a și studiat în mod continuu alături de studenții săi. Pentru un alt sumar al lucrărilor pe care Gülen le-a studiat, accesați: „Fethullah Gülen as an Islamic Scholar”, Gülen Movement, la adresa http://www.gulenmovement.com/fethullah-gulen/fethullah-gulen-as-an-islamic-scholar 61 Există o pagină online dedicată lui Ghazali în limba engleză, la adresa https://www.ghazali.org/ 62 De exemplu, pentru abordarea „islamului civil”, a se vedea Hefner 2000. Pentru un rezumat util, în termeni non-academici despre diferențele dintre „islamism” și „islam civil”, accesați „Civil Islam versus Political Islam in Two Minutes”, la adresa https://www.youtube.com/watch?v=PKLD0NJQKJA 63 Despre Frăție, consultați lucrare lui Wickam din 2015, prost sincronizată, însă destul de utilă despre istoria timpurie. 58 Reem, „The Importance of the Mother in Islam” în În islam: Dialog și discuții. Concepții
Fethullah Gülen - O viață în hizmet... 387 64 Can 1996, pp. 71-89, citat de Enes Ergene 2008, pp. 121-23. 65 Nahal Toosi, „Verbatim: Fethullah Gülen, «I Don’t Have Any Regrets»”, Politico, 9 septembrie, 2016. 66 Çetin 2010, p. 23. 67 În mod convenabil, începând din 2017, întreaga colecție Risale-i Nur, tradusă în limba engleză, este disponibilă pentru a fi descărcată la adresa: http://www.nur.gen.tr/en.html 68 Yavuz, „Islam in the Public Sphere”, în Yavuz and John L. Esposito (2003), pp. 4-5. Citatul inserat din Nursi este din Risale-i Nur Külliyatı. Vol. 2 (Istanbul: Nesil, 1996), p. 1956. 69 Alptekin, p. 17. 70 Yavuz, p. 8. 71 Çetin, p. 23, citând din Erdoğan, pp. 29-49. 72 Sevindi, p. 18. 73 Rae 2015, p. 80. 74 Alptekin, p. 20. 75 Ibid., pp. 22-5. 76 „Edirne”, Fethullah Gülen, la adresa http://fgulen.com/en/fethullah-gulens-life/about- fethullah-gulen/biography/24654-edirne 77 „Military Service”, Fethullah Gülen, la adresa https://fgulen.com/en/fethullah-gulens- life/about-fethullah-gulen/biography/24655-military-service 78 Dumanlı 2014. 79 „Military Service”, op. cit. 80 Findley 2010, p. 309. 81 A se vedea, cu oarecare precauție, Çavdar 2014, p. 1-12. Çavdar nu prea susține sau înțelegere teologia lui Gülen, iar analiza ei îl privește doar ca pe un simplu actor politic, începând cu scurta sa participare în discuțiile împotriva comunismului ce au avut loc la începutul anilor ’60. 82 „Military Service”, op. cit. 83 Carroll 2007, p. 5. 84 „Military Service”, idem. 85 Alptekin, p. 29. 86 „First Conference in Erzurum”, Fethullah Gülen, at http://fgulen.com/tr/ses-ve- video/fethullah-gulen-hitabet/fethullah-gulen-hocaefendinin-vai- zligi/8245-fgulen-com-Erzurumda-Ilk-Konferans. 87 Soltes 2013, p. 8. 88 Gülen 2006f, pp. 6-7. 89 Alptekin, p. 29. 90 Ibid., pp. 31-7. 91 Duran și Menderes 2013, pp. 479–500. 92 Interesant este faptul că Kısakürek a fost invocat și amintit de mai multe ori de Recep Tayyip Erdoğan. Vezi Sean R. Singer, „Erdogan’s Muse: The School of Necip Fazil Kisakurek”, World Affairs 176 (noiembrie-decembrie 2013): 81-8. 93 Alptekin, pp. 37-8. 94 Constituția a fost aprobată în 1945. Vezi Constituția Unesco Constitution, la adresa http://portal.unesco.org/en. Vezi și Narinder Kakar, „Preface”, în Dahir 2015, p. xiii. 95 Aslandoğan and Çetin, „The Educational Philosophy of Gülen in Thought and Practice”, în Hunt și Aslandoğan 2006, pp. 31-54. 96 Despre acest subiect, vezi Cremin, „Transformational Peace Education in the 21st Century”, în Dahir 2015, pp. 63-68. 97 Gülen 2006f, pp. 202, 208. 98 Yılmaz, „Peacebuilding through Education: A Perspective on the Hizmet Move- ment”, în Dahir 2015, p. 83. 99 Harvard Kennedy School, „Social Capital Glossary”, The Saguaro Seminar: Civic Engagement in America, at https://www.hks.harvard.edu/saguaro/glossary. 100 Aslandoğan and Çetin, „The Educational Philosophy of Gülen in Thought and Practice”, p. 32. 101 Gülen 2006a, p. 73. 102 Gülen 2006f, pp. 198-9. 103A se vedea Sayılan și Yıldız 2009, pp. 735-749. 104 Aslandoğan and Çetin, „The Educational Philosophy of Gülen in Thought and Practice”, p. 32. 105 Gülen 2006f, p. 196. 106 Interviu cu Nurten Kutlu, Hasbrouck Heights. NJ, February 7, 2017. 107 Interviu cu Emine Eroğlu, Hasbrouck Heights, NJ. 7 februarie 2017. Tr. Osman Öztoprak. De fapt, acest citat aparține lui Yunus Emre, un poet de folclor. Citiți poemul său „You Cannot Be a Dervish”, fragment aflat la The Threshold Society, la adresa https://sufism.org/sufism/writings-on-sufism/the-drop-that-became-the-sea-by-yunus- emre-except-2 108 Kirk 2012. 109 Ibid., pp. 18-22. 110 Ibid. 111 Vezi Pinker 2011. 112 Kirk 2012, p. 22. 113 Ibid. 114 Ibid., p. 9. 115 A se vedea „Erzurum'dan Ayrılış ve Edirne”, Fethullah Gülen, la adresa https://www.fgulen.com/new/tr/fethullah-gulen-kimdir/hayatindan-kesitler/erzurumdan- ayri-lis-ve-edirne
Capitolul II
1 Irmak TV, Geçmişten İzler (Urme ale trecutului), „Interview with Abdullah Ünal Birlik, Episode 1”, 11 martie, 2014.
2 Nursi 2008, p. 251.
3 Mango 2002, p. 463.
4 Gülen 2006e, p. 3.
5 Mango, idem.
6 Rausch 2008, p. 615.
7 Ibid., p. 626.
8 Ibid., p. 619.
9 Ibid., p. 620.
10 Ibid., p. 621.
11 Ibid., p. 622
12 Ibid., p. 625.
13 Ibid., p. 632.
14 Ibid., p. 632-3.
15 Ibid., p. 632-3.
16 Alptekin, pp. 39-41.
17 Colecția a fost realizată în anii 1960, dar a fost lansată recent într-o frumoasă ediție: M. Fethullah Gülen, compiler, Selected Prayers of Prophet Muhammad and Great Muslim Saints. Tr. Ali Keeler (NY: Tughra Books, 2012).
18 Gülen 2014d, p. 136.
19 Orice vizitator al aproape oricărei moschei (Mecca este o excepție importantă) va recu- noaște rapid existența unor spații separate unde bărbații și femeile se roagă și, cel puțin în Turcia, zonele pentru bărbați tind să eclipseze, din punct de vedere al mărimii, pe cele pentru femei, care sunt adesea în balcoane, în spatele paravanelor etc. Femeile pot veni și se pot alătura rugăciunilor ori de câte ori doresc. Cu toate acestea, nu este obligatoriu să par- ticipe la rugăciunile congregaționale. Separarea spațiilor din moschee vorbește despre modestie, căci prosternarea este un act fizic care expune corpul. În acest aspect sunt păreri divergente cu privire la cât de multă separare este necesară în funcție de Coran și de sunna (și cât de mult este vorba despre o problemă de obiceiuri). Femeile nu au aceeași obligație de a participa la rugăciunea congregațională în moschei ca bărbații, dar au obligații egale de a se ruga (acasă sau la muncă) de cinci ori pe zi, urmând practici aproape identice ca cele pentru bărbați.
20 În măsură ce finalizam cartea mea, o nouă carte, în limba turcă, scrisă de Gülen a fost publicată și este un volum editat al predicilor sale despre salah: Miraç Enginlikli İbadet: Namaz, 2018, Süreyya Yayınları.
21 Interviu cu İsmail Büyükçelebi, Wind Gap, PA. 12 mai, 2015.
22 Ibid.
23 Gülen 2006e, pp. 35-6.
24 Gülen 2014d, p. 43.
25 A se vedea Peres 2012 and Islam 2010. Vezi de asemenea https://www.sozcu.com.tr/
2019/gundem/anne-buyukelci-kardes-vekil-kizi-da-danisman-3034414/
26 Interviu cu Züleyha Çolak, Hasbrouck Heights, NJ. 28 martie, 2017.
27 Gülen, „Chaos and the Mystical World of Faith”, The Fountain, mai-iunie, 2010.
28 Alaattin Kırkan, Izmir, 28 iulie, 2015.
29 Interviu cu Yusuf Pekmezci, Izmir, 29 iulie, 2015.
30 Ibid.
31 Ibid.
32 Naqshbandi Sufi Way, „Awrad”, at http://naqshbandi.org/awrad/
33 Gülen 2014c, pp. 190-1.
34 Yücel 2010, pp. 4-5.
35 Interviu în Turcia, 28 iulie, 2015.
36 Alptekin, p. 44-5.
37 Argumentul faimos al lui Jonathan Z. Smith, istoric al religiilor, afirmă că „locurile sacre”
sunt „lentile de focalizare”. A se vedea Smith 1987. A se vedea, de asemenea, Shopping Malls and Other Sacred Spaces: Putting God in Place, 2003. 38 Interviu cu Yusuf Pekmezci, Izmir, Turkey. 29 iulie, 2015. 39 Gülen 2014d, p. 73. 40 Gülen, „Hajj and Praying”, Weekly Sermons, The Broken Jug, 8/10/2012, la adresa http://www.herkul.org/weekly-sermons/hajj-and-praying/. Deși datate mai târziu, senti- mentele reflectă o înțelegere constantă a Hajj-ului de către Gülen care reies din propria călătorie, din 1968. 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 Ibid. Ibid. Gülen 2011, p. 247. Ibid. Ibid. Ibid; Tr. by Ahmet Kurucan și Osman Öztoprak, 9 mai, 2017. Tittensor 2014, p. 96. Și Tittensor face această afirmație. Interviu cu Derya Yazıcı, „Hasbrouck Heights”, NJ. 2017. Tr. Osman Öztoprak. Ibid. „Malcolm X’s Letter from Mecca”. Clingingsmith, et al, 2008. Interviu cu Yusuf Erdoğan, Izmir, Turcia. 28 iulie, 2015. Alptekin, p. 46. Irmak TV, Geçmişten İzler (Urme ale trecutului). „Interview with Yusuf Pekmezci, Episode 1”, 29 octombrie, 2014. 56 Ibid. 57 Ibid. 58 Ibid. 59 Alptekin, p. 46. 60 Irmak TV, „Interview with Yusuf Pekmezci”, idem. 61 Çetin (2010) datează cercul de intimări puțin mai târziu - până în 1971; dar este mai probabil ca în 1971, în urma loviturii de stat (și a primei persecuții organizate a lui Hizmet), o mișcare cu istorie mai lungă să devină vizibilă într-un mod în care nu era anterioară acestei date. 62 Akkad 2017. 63 Irmak TV, „Interview with Yusuf Pekmezci”, idem. 64 Williams 2017. 65 A se vedea, de exemplu, „Raucous, Solemn Rites Mark Muslim Celebration of Eid al-Fitr”, Phillipine Daily Inquirer, 31 august, 2011. 66 Gülen, „Being Shaped by Ramadan”, The Fountain, 25 (ianuarie-martie, 1999). 67 Gülen, „The Month Overflowing with Mercy”, in Ramadan (NJ: Tughra Books, n.d.), pp. 10-11. 68 Gülen, „Ramadan and Softening Hearts”, The Broken Jug, 10 iulie 2013, la adresa https://www.fgulen.com/en/fethullah-gulens-works/thought/the-broken-jug/36142- ramadan-and-softening-hearts 69 Ibid. 70 Balcı 2011. 71 Kinzer 2015. 72 Această narațiune o urmărește îndeaproape pe cea a lui Çetin 2010, p. 27-30. 73 A se vedea, printre alte exemple, Yunus 2007. 74 Barton et al 2013, p. 5. 75 A se vedea, de exemplu, modul schimbător în care zakat-ul se împletește cu structura fiscală generală din Arabia Saudită, în „Ministry of Finance Introduces New Zakat Implementing Regulations”, la PwC, Middle East News, 6 aprilie 2017. 76 A se vedea Toraman et al”, Cash Awqaf in the Ottomans as Philanthropic Foundations and Their Accounting Practices”. 77 Özdalga 2000, pp. 83-104. 78 Aspectele sociale ale ideilor economice ale lui Luther au fost în mare parte uitate, ceea ce a dus la un tip de capitalism de piață liberă, nesigură, al regimurilor neoliberale. Pentru un efort de a recupera tipul de economie responsabilă față de societate pe care l-a imaginat (și instituit în unele cazuri) Luther, a se vedea Lindberg și Paul Wee, 2016. 79 Özdalga, 2000, pp. 83-104. 80 Yavuz, „The Gülen Movement: The Turkish Puritans”, în Yavuz și Esposito 2003, pp. 19-20. 81 Ibid., p. 47. 82 Alptekin, pp. 51-2. 83 Irmak TV, Geçmişten İzler (Urme ale trecutului), „Interview with Sıbgatullah Gülen, Episode 1”, 29 mai, 2014. 84 Harrington 2011, p. 97. 85 „Edirne, Kırklareli, and finally Izmir”, în Fethullah Gülen’s Life, la adresa https://www.fgulen.com/en/fethullah-gulens-life/about-fethullah-gulen/biogra- phy/24656-edirne-kirklareli-and-finally-izmir
Capitolul III
1 A se vedea eseul meu precedent, „Fragments of Empire: Lessons for Americans in Orhan Pamuk’s ‘The Museum of Innocence,’”, din Orhan Pamuk, în Teologia publică, 10 mai 2010. 2 Gardels 2011. 3 Harrington 2011, p. 97. 4 Alptekin 2012, pp. 20-2. 5 Interviu cu Hatem Bilgili, 3 august, 2015, Erzurum, Turcia. 6 Irmak TV, Geçmişten İzler (Urme ale trecutului), Interviu cu Sıbgatullah Gülen, Episodul 2”, 4 iunie, 2014. 7 Interviu cu Ahmet Kurucan, Hasbrouck Heights, NJ. 8 septembrie, 2017. 8 Irmak TV, Geçmişten İzler, Interviu cu Abdullah Birlik, Episodul 1, 11 martie, 2014. 9 Haddad, „Ghurba as Paradigm for Muslim Life: A Risale-i Nur Worldview”, în The Muslim World 89 (No. 3-4): 299, după cum este citat de Yasin Aktay in Yavuz și Esposito 2003, p. 144. 10 Gülen 2011, p. 70. 11 Ibid., p. 71. 12 Ibid. 13 Ibid., p. 72. 14 Ibid., p. 150. 15 Ibid., p. 151. 16 Interviu cu Ahmet Tekin, 28 iulie, 2015. Turcia. 17 Interviul este consemnat în Valkenberg 2015, p. 80.
27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 Valkenberg 2015, p. 88. Ibid., pp. 100-103. Printre alții, vezi și R. Scott Appleby 1999 și (un studiu mai cunoscut) Kimball 2009. Interviu cu Mehmet Doğan, Istanbul, 4 august, 2015. Burnett and Yıldırım 2011. Alptekin 2012, p. 45. Interviu cu Nicole Pope, Le Monde, 28 aprilie 1998, citat de Ergil 2012, p. 130. Ibid., p. 55. Irmak TV, Geçmişten İzler, „Interview with Sıbgatullah Gülen, Episode 2”, 4 iunie, 2014. Ibid. „Why Does He Cry?” Fethullah Gülen, la adresa https://www.fgulen.com/en/ fethullah-gulens- Fethullah Gülen - O viață în hizmet... 391 18 Ibid., p. 87. 19 Vezi, de exemplu, Gülen, Muhammad, the Messenger of God: An Analysis of the Prophet’s Life. Tr. Ali Ünal (NJ: Tughra Books, 2010), care a fost publicat pentru prima dată în limba turcă în 1993, unde falsitatea și idolatria, printre alte granițe morale, contrastează puternic cu acțiunile pozitive ale Profetului în favoarea islamului. 20 Interviu cu Yusuf Pekmezci, 29 iulie, 2015. Izmir, Turcia. 21 Valkenberg 2015, p. 87. 22 Interviu cu Alaattin Kırkan, 28 iulie, 2015, Izmir. 23 Interviu cu Esra Koşar, Hasbrouck Heights, NJ. 27 martie, 2017. 24 A se vedea, pe această temă, Ergene 2008. 25 Aici se potrivesc analogiile cu revivaliștii din istoria religioasă americană; cei care au putut, de asemenea, să profite de emoția convertirii și să construiască instituții trainice. Mulți nu au făcut-o. Vezi, de exemplu, lucrarea clasică, William G. McLoughlin, Jr., Modern Revivalism: Charles Grandison Finney to Billy Graham. 26 O listă utilă cu titlurile predicilor și temele abordate poate fi găsită în „1975 Yılı Vaazları”, Fethullah Gülen [versiunea turcească], la adresa https://fgulen.com/tr/ses-ve-video/fethullah- gulen-hitabet/fethullah-gulen-hocaefendinin-vaizligi/3586-fgulen-com-1975-Yili-Vaazlari. Sunt disponibile liste asemănătoare sunt disponibile pentru toți anii în care a predicat Gülen, până în 1989. life/about-fethullah-gulen/biography/24660-why-does-he-cry, citing an interview with Nuriye Akman”, Sabah Daily, 1/23-30, 1995. 38 Gülen 2014c, pp. 41-3. Vezi, de asemenea, textul original în turcă la următoarea adresă: http://www.herkul.org/kirik-testi/mahzun-kalblerin-aglamasi/ 39 Interviu cu Alaattin Kırkan, 28 iulie, 2015, Izmir. 40 Çetin 2010, p. 36. 41 Interviu cu Alaattin Kırkan. 42 Sevindi 2008, pp. 48-9. 43 Această tendință demografică, ce a fost alimentată parțial de mobilizarea obligatorie (proiectul), a rămas în mare măsură consecventă până în prezent. Vârsta medie a unei persoane recrutate de pușcașii marini din Statele Unite ale Americii în 2017 era puțin peste 19 ani, deși vârsta medie a unei persoane din orice ramură a serviciului a crescut oarecum în comparație cu anii '70 (explicabilă în parte prin absența prescripției și prin creșterea profesionalei clase militare permanente). 44 A se vedea, de exemplu, Lt. Col. David Grossman 1996, and Neitzel et al 2012). Gülen, „Işık Evler [Light Houses] (1)”, Fethullah Gülen, la adresa https://fgulen.com/tr/fethullah-gulenin-butun-eserleri/cag-ve-nesil-serisi/fethullah-gulen- gunler-bahari-soluklarken/10409-Fethullah-Gulen-Isik-Evler-1. Articolul a fost publicat pentru prima oară în 1991, dar metafora a fost folosită cu mult timp înainte. 46 Interviu cu Yusuf Pekmezci, 29 iulie, 2015, Izmir. 47 Ibid. 48 Ibid. 49 Irmak TV, Geçmişten İzler, „Interviu cu Tahsin Şimşek, Episodul 1”, 31 decembrie, 2014. 50 Yavuz, „The Gülen Movement: The Turkish Puritans”, în Yavuz și Esposito 2003, p. 32. 51 Ibid. 52 Gülen 2014d, pp. 210, 212. 45 53 Gülen 2011, pp. 44-5. 54 Gülen, Prizma, Vol. 2 (Istanbul: Zaman, 1997), p. 12, după cum e citat în Yavuz 2003, p. 33. Ibid. Irmak TV, Geçmişten İzler, „Interview with İrfan Yılmaz, Episode 1”, 1 aprilie, 2015. Interviu cu Mustafa Özcan, Wind Gap, PA, 11 mai, 2015. Tr. Osman Şimşek. Interviu cu Esra Koşar, op. cit. Hendrick 2013, pp. 86-7. James 1910. Gülen 2006c, pp. 83-4. Gülen 2006f, pp. 81-3. 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 Interviu cu Mustafa Özcan, Wind Gap, PA. 11 mai, 2015. 65 Valkenberg 2015, p. 87. 66 Pentru aceste rapoarte, a se vedea Hermansen 2007, p. 72. 67 Interviu cu İsmail Büyükçelebi, Wind Gap, PA. 12 mai, 2015. 68 Gülen 2006c, op. cit., pp. 62-3. Această învățătură datează din 1998, dar reflectă o temă Irmak TV, Geçmişten İzler, „Interview with Yusuf Pekmezci, Episode 2”, 17 septembrie, 2014. permanentă din viața lui Gülen, care se trage din rădăcinile sale sufiste. „Student Selection and Placement System”, at org/wiki/Student_Selection_and_Placement_System https://en.wikipedia. 69 70 „The Dershane Prep School Debate in Numbers”, Daily Sabah, 19 noiembrie, 2013, la adresa https://www.dailysabah.com/business/2013/11/19/the-dershane-prep-school- debate -in-numbers 71 Tee 2016, p. 42. 72 Balci, Bayram, „The Gülen Movement and Turkish Soft Power”, în Carnegie Endowment for International Peace, 4 februarie, 2014. 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 Ebaugh 2010, p. 60. Findley 2010, p. 341. Interviu cu Osman Şimşek, Wind Gap, PA. 12 mai, 2015. Interviu cu Esra Koşar. Gülen 2006d, pp. 38-9. A se vedea, de exemplu, Sarah El-Kazaz 2015. Gülen 2006d, p. 92. Yavuz și Esposito, „Introduction”, în Yavuz și Esposito 2003, p. xviii. Hendrick 2013, p. 108. Ibid., pp. 113-14. Tee 2016, pp. 39-41. Interviu cu Emine Eroğlu, 7 februarie, 2017. Hasbrouck Heights, NJ. Irmak TV, Geçmişten İzler, „Interview with İrfan Yılmaz, Episode 1”, 1 aprilie, 2015. Ibid. Gülen, Understanding and Belief: The Essentials of Islamic Faith (Konya/Izmir: Kaynak Publishing, 1997), p. 363, după cum este citat de Bakar 2005, p. 363. 88 Ibid., p. 365. 89 Gülen, Understanding and Belief, p. 333, în Bakar, p. 368. 90 Interviu cu İrfan Yılmaz”, Istanbul. 2 august, 2015. 91 Ibid. 92 Gülen, Truth through Colors (Izmir: Nil, 1992), după cum este citat de Marcia Hermansen, „Who Is Fethullah Gülen: An Overview of His Life”, în Marty 2015, p. 38. 93 Interview with Yılmaz. 94 „131 Media Organs Closed by Statutory Decree”, la adresa http://bianet.org/english/ media/177256-131-media-organs-closed-by-statutory-decree. Sızıntı a fost departe de a fi singura. Printre victime, în urma loviturii de stat eșuate, s-au numărat 16 canale de televiziune, 23 de posturi radio, 45 de ziare, 15 reviste și 29 de edituri - multe (dar nu toate) asociate cu Hizmet. Motivul a fost „starea de urgență” declarată de președintele Erdoğan după lovitura de stat eșuată.
100 101 102 103 104 105 106 Yavuz, „The Gülen Movement”, după cum este citat de Valkenberg 2015, p. 95. Zürcher 2017, p. 263. Ergil 2010, Kindle 199-206. Irmak TV, „Interview with İrfan Yılmaz”. A se vedea Kuru și Kuru 2008, pp 99-111. Gülen 2006f, p. 189. Fethullah Gülen - O viață în hizmet... 393 95 „Sızıntı Celebrates 30th Year as Magazine of Love and Tolerance”, la adresa http://fgulen.com/en/home/1323-fgulen-com-english/press/news/26507-sizinti- celebrates-30th-year-as-magazine-of-love-and-tolerance 96 Fethullah Gülen’s Official Website [Turkish], „1977 Yılı Vaaz ve Konferansları”, la adresa http://fgulen.com/tr/ses-ve-video/fethullah-gulen-hitabet/fethullah-gulen-hocaefendinin- vaizligi/3588-fgulen-com-1977-Yili-Vaaz-ve-Konferanslari 97 Ibid. 98 Interviu cu Mustafa Özcan. 99 Münz and Ulrich, „Changing Patterns of Immigration to Germany, 1945-1997”, în Migration Dialogue, „Research and Seminars.” Interviu cu Safa Kaplan, Hürriyet Daily, 4/21/2004, as cited by Sarıtoprak, „Gülen and his Global Contribution to Peace-Building”, în International Conference Proceedings: Muslim World in Transition--Contributions of the Gülen Movement 2007, p. 635. 107 Kaynak Holding, „History”, la adresa http://kaynak.com.tr/en/default.aspx 108 Irmak TV, „Interview with İrfan Yılmaz.” 109 Broder 1979. 110 Kinzer 2015. 111 Kinzer 2015. 112 Gülen, Towards the Lost Paradise (London: Truestar, 1996), pp. 40-2, după cum este citat de Zeki Sarıtoprak, „Gülen and His Global Contribution to Peace-Building”, op cit, p. 642.
Capitolul IV
1 MacCulloch 2011. 2 Pamuk 2006. Kindle Edition, loc. 1201-04. 3 Ibid., 1252-55. 4 Ibid., 1266-68. 5 În legătură cu modul în care oamenii chiar foarte apropiați de Gülen se luptă pentru a se defini pe ei înșiși - fie că sunt comunități, mișcări sau un alt termen, a se vedea Walton, „The Institutions and Discourses of Hizmet, and Their Discontents”, în Marty 2015, pp. 50-65 . 6 Ceea ce vreau să spun prin „pluralism principial” este asemănător cu ceea ce Simon Robinson identifică drept „identitatea multiplă” a oamenilor din Hizmet - o identitate bazată pe islam, dar deschisă diversității lumii. A se vedea Simon Robinson, „Building Bridge: Gülen Pontifex”, în Marty 2015, p. 91. 7 „The Society of Peace”, [Sızıntı, August, 1979], în Kurt 2014, pp. 27-29. 8 Çetin 2010, p. 37. 9 Irmak TV, Geçmişten İzler (Traces from the Past), „Interview with Sıbgatullah Gülen”, 29 mai, 2014. 10 Interviu cu Kesmez, 28 iulie, 2015. 11 „Being Pursued”, în Fethullah Gülen’s Life, la adresa https://www.fgulen.com/ en/fethullah-gulens-life/about-fethullah-gulen/biography/24659-being-pursued. Interviul original a fost cu Nuriye Akman, Sabah daily, 1/23-30, 1995. 12 Irmak TV, Geçmişten İzler (Traces from the Past), „Interview with Sıbgatullah Gülen, Episode 1”, 29 mai, 2014. 13 Irmak TV, Geçmişten İzler (Traces from the Past), „Interview with Sıbgatullah Gülen”, Episode 2”, 4 iunie, 2014. 14 Vizitarea studenților era o parte normală a vocației de profesor, iar fiecare bărbat turc trebuia să îndeplinească aproximativ doi ani de serviciu militar. În cultura turcă, dacă cineva este bolnav sau în armată, este o practică culturală să-i viziteze pentru a-l saluta. În consecință, Gülen nu făcea nimic neobișnuit sau suspect fiind la această bază militară. 15 Interviu cu Şerif Ali Tekalan, 27 iulie, 2015, Izmir.
16 Interviu cu Abdullah Birlik, 26 iulie, 2015, Izmir. 17 Interviu cu Haluk Ercan, 27 iulie 2015, Hisar Mosque Bazaar, Izmir. Potrivit lui Alp Aslandoğan și Ahmet Kurucan, prim-ministrul Turgut Özal a fost implicat în asigurarea eliberării lui Gülen, pentru care a pus de fapt cel puțin doi miniștri în funcție. Incidentul este binecunoscut în memoria colectivă a Hizmet-ului. 18 19 20 21 22 23 24 Interviu cu Nurten Kutlu, 11 martie, 2017, Hasbrouck Heights, NJ. Özkök1996,dupăcumestecitatînFethullahGülen’sLife,„RelationwithLiteratureandMusic.” Can 1995, după cum este citat în Fethullah Gülen’s Life, „Relation with Literature and Music.” Ibid. Sevindi 1997, după cum este citat în Fethullah Gülen’s Life, „Relation with Literature and Music.” Özkök, at Ibid. Çapan, „Fethullah Gülen’s Teaching Methodology in His Private Circle”, în Mastering Knowledge in Modern Times: Fethullah Gülen as an Islamic Scholar. 25 Ibid. 26 Tabarani, Mu’jam al-Kabir, 25/7; Ajluni, Kashf al-Khafa, 1/179. 27 Despre cum îndeplinește Gülen atributele clasice ale unui mujtahid, a se vedea İsmail Acar, „A Classical Scholar with a Modern Outlook: Fethullah Gülen and His Legal Thought”, în Mastering Knowledge in Modern Times: Fethullah Gülen as an Islamic Scholar. 28 A se vedea și Yılmaz, „Ijtihad and Tajdid by Conduct: The Gülen Movement”, în Yavuz și Esposito 2003, pp. 208-237. 29 Çapan, op. cit. 30 Ibid. 31 Ibid. 32 Ibid. 33 A se vedea Elder 1950. Pentru un comentariu mai recent al Comentariu, a se vedea Rudolf 2014. 34 Knysh 2007. 35 Çapan, op. cit. 36 Ibid. 37 Ibid. 38 Kurt 2014, pp. 13-15. Originalul a apărut în Sızıntı, mai 1993. 39 Etajul al cincilea a fost de fapt o expresie în Hizmet încă dinainte de perioada pe care Gülen a petrecut-o în Istanbul, încă de când se înființase primul cămin Hizmet în Bozyaka, Izmir. 40 al-Ansari 2013. 41 Hermansen 2005. A se vedea de asemenea Hermansen „The Cultivation of Memory in the Gülen Movement”, 2007, p. 71. 42 Ebaugh 2010, p. 61. 43 Irmak TV, Geçmişten İzler (Traces from the Past), Interviu cu Tahsin Şimşek, 31 decembrie, 2014. 44 Interviu cu Kerim Balcı, 5 august, 2015, Istanbul. 45 Ibid. 46 Irmak TV, Geçmişten İzler (Traces from the Past), Interview with Tahsin Şimşek”, 13 decembrie, 2014. 47 Çetin 2010, p. 40. 48 Valkenberg 2015, p. 197. 49 Hendrick 2013, p. 137. 50 Valkenberg, „Interview with Ali Yurtsever, Izmir, 9 august, 2009”, după cum este citat în Valkenberg 2015, p. 198. 51 Hendrick 2013, pp. 137-8. 52 Ibid. 53 Pentru a citi exact cuvintele studenților, a se vedea în special Tittensor 2014. 54 Valkenberg, „Interview with Yusuf Pekmezci, Izmir, 6 august, 2009”, în Valkenberg 2015, p. 163. 55 Gülen 2013a, p. 115. See also Valkenberg 2015, pp. 163-5. 56 Findley 2010, p. 354. 57 Çetin 2010, p. 37. 58 Ibid.
Fethullah Gülen - O viață în hizmet... 395 59 Hendrick 2013, p. 135. 60 Ibid., p. 141. 61 Ibid., p. 183-4. 62 Oğurlu și Öncü, „The Laic-Islamist Schism in the Turkish Dominant Class and the Media”, în Balkan et al 2015, p. 281. 63 Yavuz 2013, p. 141. 64 Gülen 2006f, p. 82. 65 Hendrick 2013, p. 187 66https://fgulen.com/tr/ses-ve-video/fethullah-gulen-hitabet/fethullah-gulen- hocaefendinin-vaizligi /3578-fgulen-com-1986-Yili-Vaazlari 67 Alptekin 2012, p. 59. 68 Gülen 2010, p. xx. 69 69. Pentru mai multe informații despre acest incident, a se vedea „The Late Mehmet Özyurt”, la adresa https://fgulen.com/tr/turk-basininda-fethullah-gulen/fethullah-gulen- hakkinda-dizi-yazilar-dosyalar/fethullah-gulen-web-sitesi-ozel-dosyalar/14224-fgulen-com- merhum-mehmet-ozyurt 70 Ibid. Pentru circumstanțele ofertei de a rămâne în Arabia Saudită, a se vedea Alptekin, pp. 57-8. 71 „1990 Sermons”, at https://fgulen.com/tr/ses-ve-video/fethullah-gulen-hitabet/fethullah- gulen-hocaefendinin-vaizligi/3593-fgulen-com-1990-Yili-Vaazlari 72 Çetin 2010, p. 45. 73 Interviu cu Hatem Bilgili, Erzurum, 3 august, 2015. 74 Gülen 2010b, p. 251. 75 Schimmel 1975. 76 Zeki Sarıtoprak menționează amenințările cu moartea împotriva lui Gülen dintr-un „Interviu cu Safa Kaplan din Hürriyet, din Istanbul, 21 aprilie 2004”, în Fethullah Gülen’s Theology of Peacebuilding”, în Yılmaz și Esposito 2010, op. cit., p. 175. 77 Gülen 2010b, p. 378. 78 Ibid., p. 336. Gülen cites Muslim, „Jumu’a”, 43; Nasa’i, „Idayn”, 22; and Abu Dawud, „Sunna”, 5 pentru această declarație, p. 417. 79 Ibid., p. 320. Gülen here cites Muhammad ‘Ajjaj al-Khatib, Al-Sunna Qabl al-Tadwin, 160. 80 Tristan Claridge, „Explanation of Types of Social Capital”, Social Capital Research, February 13, 2013, at https://www.socialcapitalresearch.com/explanation-types-social- capital/ 81 Gülen 2010b, pp. 43-46. 82 Ibid., pp. 66, 70. Gülen cites Ibn Hanbal, 1:404, a se vedea povestea despre păsări. 83 A se vedea Mahatma Gandhi’s Writings..., „Peace, Non-Violence & Conflict Resolution: Gandhi’s Views on Nonviolence—Between Cowardice and Violence”, la adresa http://www.mkgandhi.org/nonviolence/phil8.htm 84 Gülen 2010b, pp. 70-3. 85 Ibid., pp. 75-82. 86 Ibid., pp. 82, 88, 76. 87Ibid., pp. 84-5. Gülen îl citează pe Bukhari, „Bad’u al-Wahy” 6, pentru povestea despre eforturile diplomatice ale bizantinilor. 88 Ibid., pp. 84-5. Gülen îl citează pe Bukhari, „Bad’u al-Wahy” 6, pentru povestea despre efortul diplomatic cu bizantinii. 89 Ibid., pp. 91-119. 90 Ibid., p. 105. 91 Gülen 2013a, p. 135. 92 Gülen 2010b, pp. 105-6. 93 Ibid., pp. 104. Gülen citează trimiterea specifică din Bukhari în „Iman”, 4. 94 Ibid., pp. 185-6. 95 Ibid., p. 298. Gülen cites Haythami, Majma`, 9:20 ca hadith-ul despre care vorbim. 96 Ibid., p. 120. 97 Ibid., p. 9. Gülen here cites Muttaqi al-Hindi, Kanz al-‘Ummal, 11:384. 98 Gülen 2006f, p. 43. 99 99. Interviu cu Alp Aslandoğan. 100 100. Aviv 2010, pp. 101-114. 101 Çiçek 2016. 102 Alarko Holding, https://www.alarko.com.tr/en/homepage 103 Gündem 2014. 104 Aviv 2010. 105 Ibid., pp. 107-8. 106 La un moment dat, Hizmet intenționa să construiască școlile în Rawabi, un oraș care urma să fie al palestinienilor din Cisiordania. A se vedea Schwartz 2016. 107 Aviv, op. cit. 108 Gülen 2006f, p. 44. 109 Ibid. 110 De exemplu, a se vedea interpretarea lui Gülen despre Coran, 2:90, „Ei (evrei neascultători) au agonisit, deci, mânie peste mânie”, în Gülen 2014d, p. 29. Interpretarea matură (sau după 1990) a lui Gülen a recunoscut pericolul în generalizarea unui astfel de text și a recunoscut modul în care a vorbit despre un comportament specific, într-un context specific, al unui grup specific de oameni. 111 Tarabay 2103. 112 Gülen, „Jews and Christians in the Qur’an”, 05/24-25, 1996, la adresa https://fgulen.com/en/fethullah-gulens-life/1315-fethullah-gulens-speeches-and- interviews-on-interfaith-dialogue/25142-jews-and-christians-in-the-quran 113 Gülen, „Dialogue with the People of the Book, Jews and Christians”, 25 august, 1995, at https://fgulen.com/en/fethullah-gulens-life/1315-fethullah-gulens-speeches-and- interviews-on-interfaith-dialogue/25141-dialogue-with-the-people-of-the-book-jews-and- christians 114 Aceste gânduri sunt adunate în Advocate of Dialogue: Fethullah Gülen. Compiled by Ali Ünal și Alphonse Williams, 2000, pp. 208-212. 115 Ibid., pp. 201-205. 116 Sevindi, „Fethullah Gülen Ile New York Sohbeti”, în Ünal and Williams 2000, p. 207. 117 Ibid., p. 219. 118 „The Patriarch and Fethullah Hodja”, Sabah, 6 aprilie, 1996. 119 Mercan 2017, p. 190. Mercan citează un interviu cu Gülen din Milliyet, 11 ianuarie 2005 ca sursă pentru citatul lui Gülen, și Zaman, 13 mai 1996, pentru a citi cuvintele Patriarhului. 120 Ünal and Williams 2000, p. 281. 121 „Fethullah Gülen on His Meeting with the Pope”, intervu în Zaman, 13 februarie, 1998. 122 Ibid. 123 Scrisoare completă a lui Gülen poate fi găsită în Gülen 2006f, pp. 258-60. 124 Aceste patru puncte provin de la Ahmet Tezcan, din Akșam, 11 februarie 1998, așa cum este rezumat în Ünal și Williams 2000, p. 291. 125 Gopin 2005. 126 Mercan 2017, pp. 134-5. Mercan citează aici un mesaj de-al lui Gülen către „jurnaliști, scriitori și academicieni”, publicată pe 16 august 1996. 127 Ünal and Williams 2000, p. 69, citându-l pe Nevval Sevindi, „Fethullah Gülen Ile New York Sohbeti” [1997]. 128 Mercan 2017, p. 292. Citatul din articolul original citează din Akșam, 13 February 1998. 129 Irmak TV, Geçmişten İzler (Traces from the Past), „Interview with Yusuf Pekmezci”, 10 septembrie, 2014. 130 Andrea, „Woman and Their Rights: Fethullah Gülen’s Gloss on Lady Montagu’s «Embassy to the Ottoman Empire»”, în Hunt și Aslandoğan 2006, pp. 145-164. 131 Gülen 2010b, p. 171. 132 A se vedea, de exemplu, Coontz 2006. 133 Gülen 2010b, pp. 159-180. 134 Ibid. 135 Ibid., p. 180. 136 Interviu cu Kerim Balcı, 5 august, 2015, Istanbul. 137 Interviu cu Sevgi Akarçeşme, 18 august, 2015, Istanbul. 138 A se vedea Özdemir 2014, și Alptekin 2012, pp. 61-2.
Fethullah Gülen - O viață în hizmet... 397 139 Gülen, „Women and Women’s Rights”, interview with Ertuğrul Özkök, Hürriyet Daily, 23- 30 ianuarie, 1995. 140 Andrea, „Woman and Their Rights: Fethullah Gülen’s Gloss on Lady Montagu’s «Embassy to the Ottoman Empire»”, în Hunt și Aslandoğan 2006, p. 145. 141 Gülen, „Women and Men Prayed Together at the Mosque”, in Fethullah Gülen’s Thoughts, la adresa https://fgulen.com/en/fethullah-gulens-life/1305-gulens- thoughts/25059-women-and-men-prayed-together-at-the-mosque. 142 Andrea, „Woman and Their Rights: Fethullah Gülen’s Gloss on Lady Montagu’s «Embassy to the Ottoman Empire»”, în Hunt și Aslandoğan 2006, pp. 146-154. 143 „An Interview with Fethullah Gülen”, în The Muslim World 95 (iulie 2005), p. 464. Tr. Zeki Sarıtoprak și Ali Ünal. 144 144. Mercan 2017, p. 109. Mercan citează Interview in Sabah Daily, 23 ianuarie, 1995. 145 Gülen, „The Beard and the Headscarf Issue”, interviu cu Nuriye Akman, Sabah Daily, 1/23-30/95. 146 Mulțumesc colegului David G. Grafton pentru această citare. 147 Gülen, „The Beard and the Headscarf Issue”, interviu cu Nuriye Akman, Sabah Daily, 1/23-30/95. 148 Mercan, p. 111. Mercan citează din „Interview with Nevval Sevindi”, 1997, dar nu menționează de unde. 149 Sevindi 2008, pp. 66-7. 150 Gülen 2010b, pp. 272-3. 151 Gülen, „Solution to the Problem of Racism”, la adresa https://fgulen.com/en/fethullah- gulens-works/faith/prophet-muhammad-as-commander/24896-solution-to-the-problem- of-racism. Atât această traducere (nerevendicată) cât și cea a lui Ünal din Muhammad: The Messenger of God citează două hadith-uri, Hanbal, 5.441, și Muslim, 'Imarah, 37, pentru a vedea sursele despre viața Profetului. 152 Gülen 2010b, p. 294. Hadith-ul citat este Bukhari, „Iman”, 22. 153 Shinn 2015, p. 46. 154 Ibid., p. 129. 155 Ibid., pp. 56-7. 156 Gürbüz, „Recognition of Kurdish Identity and the Hizmet Movement”, la adresa http://www.gulenmovement.com/recognition-of-kurdish-identity-and-the-hizmet- movement.html 157 Akyol, Harun, „The Role of Turkish Schools in Building Trusting Cross-ethnic Relationships in Northern Iraq”, în Esposito și Yılmaz 2010, p. 326. 158 Akyol, Harun, „An Alternative Approach to Preventing Ethnic Conflict: The Role of the Gülen’s [sic] Schools in strengthening the delicate relations between Turkey and the Iraqi Kurds with particular reference to the „Kirkuk Crisis”, in Conference Proceedings: Islam in the Age of Global Challenges: Alternative Perspectives of the Gülen Movement, 2008, p. 51. 159 Akyol, Harun, 2010, p. 318. Ishik University continues. See http://www.ishik.edu.iq/ Akyol, Harun, 2008, p. 51. Akyol citează http://www.gyc.org.tr/bpi.asp?- caid=445&cid=2366 care conține întreaga declarație, dar adresa nu mai poate fi accesată. 161 A se vedea Gunter 2017, pp. 259-79. 162 Ibid. 163 Kerim 2013. 164 Ibid. 165 A se vedea, de exemplu, povestea „GYV [Journalist and Writers Foundation] care aruncă acuzații calomnioase ce încearcă să creeze o legătură între Hizmet și organizația teroristă PKK”, Hizmet News, 12 aprilie 2016. 160 166 167 168 169 170 171 172 Kerim, op cit. Ibid. al-Qaher 2016. „Honorary President Fethullah Gülen’s Founding Speech”. A se vedea Yavuz 2013, pp. 143-151. „1st Abant Platform Meeting Addresses Islam and Secularism”, 19 iulie, 1998. Akarçeşme 2016. 173 „Journalists and Writers Foundation”, la adresa https://www.idealist.org/en/ nonprofit/c623c9029a5c45068ad0bc84bc10bbf0-the-journalist-and-writers-foundation- uskudar. Pe site încă mai apare adresa organizației Altunizade din Istanbul. Întreaga predică este disponibilă pe youtube [în turcă], la https://www.youtube.com/watch?v=VgAXZuNCwU0 175 Hesser 2014. 176 Ibid., 8:41-10:00 177 Toe 2016. adresa 174 178 Beder nu este o instituție legată strict de Hizmet, din moment ce a fost susținută de un număr mare de musulmani din Albania - dar voluntarii Hizmet au avut un rol din ce în ce mai mare. A se vedea „Turgut Özal Colleges”, at http://turgutozal.edu.al/, „Beder University Homepage”, la adresa http://www.beder.edu.al/, and „Epoka University”, at http://www.epoka.edu.al/. Până în acest moment, guvernul albanez a rezistat încercărilor lui Erdoğan de a închide școlile. A se vedea, de exemplu, Paul Alexander, „Turkey on Diplomatic Push to Close Schools Linked to Influential Cleric”, în VOA, 21 septembrie, 2017, la adresa https://www.voanews.com/a/turkey-erdogan-gulen-schools/4010073.html și Besar Likmeta, „Albania Ignores Erdoğan’s Tirade Against Gülen”, in HizmetMovementNewsPortal, 20 mai, 2015, la adresa https://www.voanews.com/a/turkey- erdogan-gulen-schools/4010073.html 179 Fundația jurnaliștilor și scriitorilor, „Soccer Match Raises Money for Children’s Education in Bosnia-Herzegovina”, 19 septembrie, 1995, la adresa http://jwf.org/soccer- match-raises-money-for-children-s-education-in-bosnia-herzegovina/ 180 Gülen 2006f, p. 77. 181 Demir, „The Gülen Movement in Germany and France”, la adresa http://www.gulen- movement.com/gulen-movement-germany-france.html Irvine, „The Gülen Movement and Turkish Integration in Germany”, în Hunt și Aslandoğan 2007, pp. 62-84. 183 Akman, „Hoca’nin hedefi Amerika ve Almanya” [Hodja targets America and Germany], în Sabah, 1/28/1995, după cum este citat de Emre Demir, „The Emergence of a Neo- Communitarian Discourse in the Turkish Diaspora in Europe: The Implantation Strategies and Competition Logics of the Gülen Movement in France and Germany”, în Weller și Yılmaz 2012, p. 194. 184 A se vedea „Countering Violent Extremism: Mujahada and Muslims’ Responsibility”, la adresa http://www.counteringviolentextremism.eu/ 185 Kösebalaban, „The making of enemy and friend: Fethullah Gülen’s national-security identity”, in Yavuz and Esposito 2003, pp. 170–84, as cited by Demir, p. 193. 186 Turgut, „Fethullah Gülen and the Schools”, în Yeni Yüzyıl, 15 ianuarie - 4 februarie, 1998, după cum este citat în Ünal și Williams 2000, pp. 335-6. 187 Ibid. 188 A se vedea Çetin 2010, p. 44. 189 A se vedea, printre alte variante, „Tansu Çiller’den Fethullah Gülen Açıklaması [A Statement by Tansu Çiller about Fethullah Gülen]”, 25 iulie 2016, la adresa http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/573852/Tansu_Ciller_den_Fethullah_Gülen _aciklamasi.html 190 Friedman 2016. 191 A se vedea Çetin 2010, pp. 48-51, care ilustrează frumos istoria în acești ani. 192 A se vedea Tayyip Erdoğan, Fethullah Gülen, Muhsin Yazıcıoğlu ve Barış Manço'nun yıllar önceki görüntüleri: Gazeteciler ve Yazarlar Vakfı'nın 1996 yılındaki ödül töreninde Erdoğan'ın konuştuğu, Fethullah Gülen'in dinlediği video sosyal medyanın gündeminde [Poze de acum câțiva ani cu Tayyip Erdoğan, Fethullah Gülen, Muhsin Yazıcıoğlu și Barış Manço: Videoclipul prezintă discursul lui Erdoğan de la ceremonia la care a participat Fethullah Gülen, sponsorizată de Fundația Jurnaliștilor și Scriitorilor, în 1996”, la adresa https://www.youtube.com/watch?v=ZhUT0Uc0wpI 193 Pentru un comentariu cu privire la așa-numita „alianță”, a se vedea Yeșilova 2016. Pentru Yeșilova „o astfel de alianță a fost supraevaluată de mult timp. Adevărul este că Erdoğan și 182 Gülen s-au reunit doar atunci când obiectivele declarate de Erdoğan reflectau credințele profund păstrate de Gülen... Gülen nu este cea mai mare amenințare pentru Erdoğan, nici aliatul său principal.” 194 A se vedea „Interviu cu Fethullah Gülen”, din Herkul, 16 iulie 2016. A se vedea, de asemenea, Mercan, No Return from Democracy, p. 5. Într-un interviu asociat, Huner Anwer l-a întrebat pe Gülen despre „alianța” dintre Gülen și Erdoğan. Răspunsul său este spunător, deși reflectă realități post-2012: „Nu a existat niciodată o alianță, o alianță sinceră, în sensul unei alianțe politice între noi. În timpul eforturilor de formare a partidului lui, domnul Erdoğan m-a vizitat și am vorbit cu el cu acea singură ocazie. De asemenea, l-am cunoscut și când era primarul Istanbulului, când am organizat un meci de fotbal de binefacere, pentru ajutorarea victimelor războiului din Bosnia. Așa că l-am întâlnit doar de două sau trei ori în toată această perioadă. Dar, în ciuda absenței unei alianțe reale, oamenii din afară au văzut întotdeauna acest lucru ca o alianță. Adevărata natură a acestei relații este aceea în care ei au promis că vor respecta statul de drept, justiția. Au promis că vor respecta diversitatea de opinii. Au promis că vor respecta libertatea religioasă. Ei au promis că vor respecta opinii și viziuni diferite despre lume. Iar prietenii noștri, împreună cu majoritatea turcilor, i-au susținut pe baza acestor promisiuni, cum ar fi domnul Süleyman Demirel, care a fost prim- ministru și apoi președinte al Turciei, domnul Turgut Özal, care a fost și prim-ministru și președintele Turciei, și dl Bülent Ecevit care a fost prim-ministru. Toți au primit sprijin pentru promisiuni similare pentru democrație, statul de drept și libertate. Deci, turcii, pe baza promisiunilor acestor lideri politici, i-au sprijinit în diferite momente. ... Nu ne-am alăturat niciodată unui partid. Nu am devenit politici. Ne-am păstrat pur și simplu linia de gândire, valorile noastre de bază, care sunt valorile umane universale: pacea în lume, unitatea și armonia dintre ființele umane și lupta împotriva sărăciei. Acestea sunt valorile noastre de bază și nu ne-am îndepărtat de ele. Dacă am fi vrut, am fi putut face parte dintr-un partid. Am fi putut cere locuri în Parlament. Am fi putut cere locuri în cabinet sau o poziție birocratică în Guvern. Dar nu am făcut nimic din toate acestea. Au conceput Parlamentul, au conceput Cabinetul, au conceput instituții birocratice așa cum și-au dorit. Și toată lumea este martoră a acestui lucru. ... Deci dacă veți vorbi despre despărțire sau ruptură, asta se datorează faptului că s-au îndepărtat de promisiunile lor. Nu ne-am schimbat poziția, valorile de bază, dar s-au întors la 180°. De aceea s-a produs scindarea”. „Nu a existat niciodată o alianță sinceră între Mișcarea Gülen și Erdoğan”, [f.d.], la „Mișcarea Gülen”, la adresa http://www.gulenmovement.com/ever-sincere-alliance-gulen -erdogan.html 195 Există chiar și un blog în memoria lui Erimez. A se vedea „Hacı Kemal Erimez/Hacı Ata”, la adresa http://hacikemalerimez.blogspot.com/ 196 Kinzer 1999, „Barış Manço, Turkish Pop Star and Television Personality, 56”. 197 A se vedea „Barış Manço îi oferă un cadou lui Fethullah Gülen: Regretatul Barış Manço admiră școlile lui Fethullah Gülen’s din Orientul îndepărtat... [Merhum sanatçı Barış Manço da Fethullah Gülen'in Uzakdoğu'da açtığı okullar dolayısıyla hayranlığını], la adresa https://www.izlesene.com/video/baris-manconun-fethullah-gulene-hediye-takdim- etmesi/9434899 198 Keneş 2009. 199 „Rahmetli Barış Manço Fethullah GÜLEN hakkında ne dedi [Ce a declarat regretatul Barış Manço despre Fethullah Gülen], la adresa https://www.youtube.com/ watch?v=NmFd2QOK9Rg 200 Este un program impresionant și epuizant de interviuri: 9 martie, 1997—interviu despre „problema din sud-est”, 9 aprilie, 1997 - interviu cu Ali Aslan de la Zaman; 12 decembrie, 1997 - a oferit o informare despre „Înalta Comisie Militară” care a fost organizată pentru a investiga activitățile sale; 6 ianuarie, 1998 - interviu cu Mehmet Ali Birand, în cadrul emisiunii „32nd Day;” 21 ianuarie, 1998 - interviu cu Özcan Ercan de la Milliyet; 27 februarie, 1998 - interviu cu televiziunea NTV, moderat de Cengiz Çandar și Taha Akyol etc. A se vedea „Fethullah Gülen’s Life: About Fethullah Gülen—Life Chronology”, la adresa https://fgulen.com/en/fethullah-gulens-life/about-fethullah-gulen/life-chronology. Multe dintre interviuri sunt adunate sau cel puțin există fragmente din ele în Mercan 2017. 201 Printre aceștia se numărau: Mehmet Çelikel și Ahmet Ak, dar și M. İhsan Kalkavan, Latif Erdoğan, Ali Rıza Tanrısever, Orhan Özokur, Naci Tosun, Nevzat Ayvacı, Şaban Gülbahar, Mehmet Deniz Katırcı, İsmail Büyükçelebi, İlhan İşbilen și Mehmet Erdoğan Tüzün. A se vedea „July 15 Coup Attempt: FETO’s Structure”, la adresa http://www.yenisafak. com/en/15-july-coup-attempt-in-turkey/fetos-structure-kurulus-en-detail 202 Ibid. 203 Această listă este un amestec din from James C. Harrington 2011, pp. 148-154 și „Fethullah Gülen Life Chronology”, la adresa https://fgulen.com/en/fethullah-gulens- life/about-fethullah-gulen/life-chronology 204 A se vedea Rumi Forum, „The Wing of the Bird—Gülen on Sincerity”, la adresa http://rumiforum.org/the-wing-of-the-bird-guelen-on-sincerity/ 205 Gülen, „The Necessity of Interfaith Dialogue”, în The Fountain 3:31 (iulie-septembrie, 2000), pp. 7-8, după cum este citat în M. Fethullah Gülen 2006a, pp. 51-2.
Capitolul V
1 Poezia poate fi regăsită în întregime într-o „Anexă” în Sevindi 2008, p. 149-50. Deși a fost scrisă în 1997, în timp ce Gülen era în Statele Unite din motive medicale, aceasta anticipează și dorul său emoțional de Turcia din 1999 până în prezent. 2 Hauslohner 2016. 3 Interviu cu Kerim Balcı, 5 august, 2015, Istanbul. 4 A se vedea, de exemplu, Gülen 2006f, pp. 198-99. 5 Pentru a afla mai multe pe această temă, Tittensor 2014, pp. 156-171. 6 Gülen, 2006f, p. 23. 7 În multe cazuri, această intenție a avut un rezultat ironic; școlile și alte inițiative au devenit atractive pentru elite în multe dintre aceste regiuni, deoarece calitatea ofertelor Hizmet a devenit evidentă. Școlile au devenit rapid idependente. Maxima era să „prăjești cu propriul tău ulei” cât mai curând posibil, adică să stabilești inițiative care să genereze sprijin autohton și (eventual) conducere. 8 A se vedea Orhan, Özgüç, „Islamic Himmah and Christian Charity: An Attempt at Inter- faith Dialogue”, în Islam în epoca provocărilor globale: perspective alternative ale mișcării Gülen. 14-15 noiembrie 2008. Universitatea Georgetown, Washington, DC., P. 565. 9 Helen Rose Ebaugh (2010) a sugerat, pe baza cercetărilor sale sociologice, că oamenii au contribuit adesea de la 10% până la 50% din profituri, sau mai mult, la Hizmet. Nu toate organizațiile sau întreprinderile legate de Hizmet au avut scopul distinctiv de a rezolva o problemă socială. Unele au recunoscut mai direct că erau în căutarea de oportunități pentru a-și spori profitul, de exemplu, vânzarea de mobilă. Dar multe, dacă nu majoritatea afacerilor legate de Hizmet, aveau scopuri sociale sau erau legate de scopuri sociale. A se vedea T.L. Hill și Jon Pahl, „Social Entrepreneurship as a Catalyst for Practical Social Justice in Economic Life”, în Just World: Multi-Disciplinary Perspectives on Social Justice, ed. Heon Kim (Newcastle-Upon-Tyne: Cambridge Scholars Press, 2013): 39-52. 10 Interviu cu Hüma Taban, 27 iunie, 2017, Washington, DC. 11 Interviu cu Nebahat Çetinkaya, 27 iunie, 2017, Washington, DC. 12 Gülen 2007, p. 43. 13 Ibid., p. 44. 14 Ibid., p. 45. 15 Ibid., pp. 45-9. 16 Gülen, „Ideal Consultation-1”, Herkul: Weekly Sermons, 28 septembrie, 2014, la adresa http://www.herkul.org/weekly-sermons/ideal-consultation-1/ 17 Ibid. 18 Idem, „Ideal Consultation-2”, Herkul, Weekly Sermons, 4 octombrie, 2014, la adresa http://www.herkul.org/weekly-sermons/ideal-consultation-2/ 19 Ibid. 20 Gülen 2014d, p. 90. 21 Ibid, p. 91. 22 A se vedea, de exemplu, Rodgers 2009. Articolul este tipic pentru o anumită suspiciune de dreapta (dacă nu paranoia) care, din păcate, a fost preluată de multe agenții media americane ca poveste predominantă despre Gülen. Este, de asemenea, marcat de o exprimare proastă, de cercetarea îndoielnică și de gândirea critică slabă, care marchează și unele dintre aceste povestiri.
23 A se vedea Tittensor 2014. 24 Ebaugh 2010, p. 99. 25 Interesant este că nici cea mai grea opresiune militară nu a confiscat bunurile în modul în care regimul Erdoğan a făcut-o cu organizațiile Hizmet, motiv pentru care mulți oameni din Hizmet au fost surprinși și nepregătiți să răspundă unui astfel de atac asupra averii lor private. Drept urmare, mulți au fost falimentați. Consultați statisticile și câteva dintre poveștile lor: Turkey Purge: Monitoring Human Rights Abuses in Post-Coup Turkey”, la adresa https://turkeypurge.com/ 26 Demir et al 2004, pp. 166-188. 27 Irmak TV, Geçmişten İzler (Traces from the Past), „Interview with Ahmet Haseken”, 24 februarie, 2014. 28 Ibid. 29 Ibid. 30 Bernard, „The Hizmet Movement in Business, Trade, and Commerce”, în Marty 2015, p. 168. 31 Ibid., p. 156. 32 Ibid. 33 Interviu cu Sibel Yüksel, 11 martie, 2017, Houston, Texas. 34 Interviu cu Ahmet Muharrem Atlığ, 5 august, 2015, Izmir. 35 Interviu cu Yusuf Pekmezci, 2 august, 2015, Izmir. 36 Interviu cu Şerif Ali Tekalan, 1 august, 2015, Izmir. 37 Ibid. 38 Selim, student, Turcia, citat de Tittensor 2014, p. 161. 39 Tittensor 2014, p. 162. 40 Interviu cu Esra Koşar, 28 martie, 2017, Hasbrouck Heights, NJ. 41 Tittensor 2014, p. 163. 42 Hendrick 2013, p. 8. 43 Gülen, „Orta Asya’da Eğitim Hizmetleri” [Educational Services in Central Asia]. Yeni Türkiye Dergisi, nr. 15. [1997], pp. 685– 692, citată în Ergil 2012 Kindle Edition, Loc. 8074-8075. 44 „Bu Hareket Devlete Alternatif mi?” [Is This Movement an Alternative to the State?], la adresa https://fgulen.com/en/gulen-movement/fethullah-gulen-and-the-gulen-movement- in-100-questions/48223-if-it-is-possible-to-make-a-schema-of-the-areas-of-activities-of- the-gulen-movement-what-kinds-of-activities-and-groups-of-activities-can-be-mentioned, citat în Ergil 2012, Loc. http://www.herkul.org/kirik-testi/bu-hareket-devlete-alternatif-mi- 2/, unde era trecută data de 14 noiembrie, 2005. 45 Gündem 2005, pp. 163-4, citat în Ergil 2012, Kindle Locations 908-915. 46 Akman, Nuriye, 2004. Gurbette Fethullah Gülen (Fethullah Gülen in a Foreign Land). (Istanbul: Zaman Kitap), p. 77, citat în Ergil, în varianta Kindle 1398-1402. 47 Gülen, 2013a, p. 9. 48 Gülen, 2006f, p. 91. 49 Interviu cu [Aisha], 15 noiembrie, 2017, New York City. 50 Ibid. 51 Tee 2016, p. 3. A se vedea de aseenea Sarıtoprak, „An Islamic Approach to Peace and Nonviolence”, in The Muslim World. Special Issue. Islam in Contemporary Turkey: The Contributions of Fethullah Gülen 95 (iulie 2005), pp. 418-9. 52 Interviu cu Abdülhamit Bilici, 5 august, 2015, Istanbul. 53 Ibid. 54 Ibid. 55 Irmak TV, Geçmişten İzler (Urme ale trecutului), „Interview with Tahsin Şimşek”, Episode 1, 31 decembrie, 2014. 56 Ebaugh 2010, p. 99. 57 Interviu cu Ergün Çapan, 14 iulie, 2015, Wind Gap, Pennsylvania. 58 Interviu cu İsmail Büyükçelebi, 12 mai, 2015, Wind Gap, Pennsylvania. 59 Interviu cu Nevzat Savaş, 27 august, 2015, Istanbul. 60 A se vedea și Heck, „Turkish in the Language of the Qur’an: Hira’ Magazine”, în Barton et al 2013, pp. 143-153. 61 Gülen 2006f, p. 172.
62 Ibid., pp. 19-21. The original citation is to Işığın Göründüğü Ufuk, [The Horizon Where the Light Has Appeared], Nil, Istanbul, 2000, pp. 189-195. Balci, Bayram, 2014. Gülen 2006f, p. 21. Ibid., pp. 21-22. Ibid., pp. 22-3. Ünal și Williams 2000, p. 338. Norton și Kasapoglu 2016. Clement, „Central Asia’s Hizmet Schools”, în Barton et al 2013, p. 158. Ibid. Citatul din Gülen este către Gülen 2006a. Interviu cu Derya Yazıcı, 28 martie, 2017, Hasbrouck Heights, NJ. Ibid. Gülen 2006f, pp. 122,7. Interviu cu Derya Yazıcı, 28 martie, 2017, Hasbrouck Heights, NJ. Interviu cu Nurten Kutlu, 28 martie, 2017, Hasbrouck Heights, NJ. 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 78 Pentru detalii, a se vedea Shinn 2015, pp. 58-62, 76-8, 92. 79 A se vedea „Ikbal Gurpinar Hospital is Connecting Sudanese People to Life”, în Hizmet News, 23 februarie, 2012, la adresa http://hizmetnews.com/420/ikbal-gurpinar-hospital-is- connecting-sudanese-people-to-life/#.WmcpT6inFPY 80 Ibid., p. 88. 81 A se vedea Thomas Michel, SJ, „Fighting Poverty with Kimse Yok Mu”, în Islam in the Age of Global Challenges: Alternative Perspectives of the Gülen Movement. Conference Proceedings, 14-15 noiembrie, 2008. Georgetown University (Washington, DC: Rumi Forum, 2008), pp. 523-533. 82 Ibid. See also Doğan Koç, „Generating an Understanding of Financial Resources in the Gülen Movement: ‘Kimse Yok Mu’ Solidarity and Aid Association, in Islam in the Age of Global Challenges: Alternative Perspectives of the Gülen Movement. Conference Proceedings, 14-15 noiembrie, 2008. Georgetown University (Washington, DC: Rumi Forum, 2008), pp. 435-454. 83 A se vedea Ebaugh 2010, pp. 101-3. 84 Interviu cu İsmail Büyükçelebi, 12 mai, 2015, Wind Gap, Pennsylvania. 85 Ibid. 86 Gülen 2010b, p. 193. 87 Ebaugh și Koç, „Funding Gülen-Inspired Good Works: Demonstrating and Generating Commitment to the Movement”, în Muslim World in Transition: Contributions of the Gülen Movement. International Conference Proceedings. London, 25-27 octombrie 2007. (London: Leeds Metropolitan University Press, 2007), p. 545. 88 Ergil 2013, p. 301. 89 Yavuz 2013, p. 81. 90 Ebaugh 2010, p. 5 91 Srivastava 2017. 92 Barton, „How Hizmet Works: Islam, Dialogue and the Gülen Movement in Australia”, în Hizmet Studies Review 1(toamna 2014): 9-26. 93 Ibid. 94 Interviu cu Nevzat Savaş, Istanbul, Turcia, 5 august, 2015. 95 Ibid. 96 Ibid. 97 Ibid. 98 Osman, „The Gülen Movement as a Civil-Islamic Force in Indonesia”, în Barton et al 2013, pp. 173-4. 99 Yavuz 2013, p. 84. „Boomtown Slum”, The Economist, 22 decembrie, 2012, la https://www.economist.com/news/christmas/21568592-day-economic-life-africas-biggest- shanty-town-boomtown-slum. 77 Interviu cu Nurten Kutlu, 28 martie, 2017, Hasbrouck Heights, NJ. adresa
100 Osman, „The Gülen Movement as a Civil-Islamic Force in Indonesia”, în Barton et al 2013, pp. 173-4. 101 A se vedea Osman Cubuk and Burhan Cikili, „The Impact of Hizmet Movement on Intercultural Dialogue in Taiwan”, in International Conference on the Hizmet Movement and the Thought and Teachings of Fethullah Gülen: Contributions to Multiculturalism and Global Peace. National Taiwan University, College of Social Sciences, 8-9 decembrie, 2012, pp. 194-208. 102 Ibid. 103 Ibid., p. 175. 104 Norton and Kasapoglu 2016. 105 Hällzon, „The Gülen Movement: Gender and Practice”, în Islam in the Age of Global Challenges: Alternative Perspectives of the Gülen Movement. Conference Proceedings, 14-15 noiembrie, 2008. Georgetown University, pp. 288-309. 106 A se vedea Paul Weller, „Robustness and Civility: Themes from Fethullah Gülen as Resource and Challenge for Government, Muslims and Civil Society in the United Kingdom”, în Muslim World in Transition: Contributions of the Gülen Movement. International Conference Proceedings. London, 25-27 octombrie 2007. (London: Leeds Metropolitan University Press, 2007): 268-284; Fatih Tedik, „Motivating Minority Integration in Western Context: The Gülen Movement in the United Kingdom”, în International Conference on Peaceful Coexistence: Fethullah Gülen's Initiatives for Peace in the Contemporary World, Erasmus University, Rotterdam, 22-23 noiembrie 2007, la adresa https://fgulen.com/en/gulen-movement/conference-papers/peaceful-coexistence/25871- motivating-minority-integration-in-western-context-the-gulen-movement-in-the-united- kingdom; iar despre Centrul pentru studii Hizmet Studies, a se vedea site-ul lor, la adresa https://www.hizmetstudies.org/ 107 Yasien Mohamed, „The Educational Theory of Fethullah Gülen and its Practice in South Africa”, în Muslim World in Transition, pp. 552-571. 108 A se vedea Joshua Ocheja, „Understanding the Hizmet Movement in Nigeria”, The Cable, 7 November 2016, republicată la adresa https://fgulen.com/en/press/columns/50914- understanding-the-hizmet-movement-in-nigeria. A se vedea de asemenea Ocheja, „Turkey: Erdoğan’s Macabre Dance in Africa”, The Cable, 7 decembrie 2016, la adresa https://www.thecable.ng/turkey-Erdoğans-macabre-dance-africa 109 Interviu cu Yusuf Erdoğan, Izmir, 28 iulie, 2015. 110 Ebaugh 2010, pp. 92-3. 111 Guvernul turc a vizat și aceste școli. A se vedea Empire of Deceit: An Investigation of the Gülen Charter School Network. (Amsterdam and Partners, LLP pentru Republica Turcia, 2017). Acuzațiile încearcă să distrugă Hizmet-ul, acuzând turcii că folosesc contractori turci și angajează profesori turci - practici de afaceri destul de cunoscute în majoritatea comunităților de imigranți. Calitatea „cercetării” în lucrare poate fi făcută evidentă în această ordine biografică: „Gülen’s nationalist sermons focus on the reestablishment of the Ottoman Empire, whereby Turkey will rise again in prominence to become the moral, religious, and economic leader of a new world order”, p. 27. Pentru un alt adversar al școlilor, a se vedea C.A.S.I.L.I.P.S. [Acronimul înseamnă cetățeni împotriva demersurilor de interes special în școlile publice, care sună inofensiv și chiar progresiv, dar este, de fapt, un efort de propagandă complet islamofob, fără un scop aparent mai profund decât să defăimeze școlile Hizmet], „A Guide to the Gulen Movement’s Activities in the U.S.: Gülen Charter Schools in the U.S.”,, [17 aprilie 2017], la adresa http://turkishinvitations.weebly.com/list-of-us-schools.html 112 A se vedea Bradley Joseph Saacks, „U.S. schools are indirectly linked to preacher, of ten well- regarded”, Bloomberg, 1 septembrie, 2016, la adresa https://www.bloomberg.com/ news/articles/2016-09-02/u-s-schools-caught-in-turkey-s-post-coup-at-tempt-crackdown 113 Margaret Brennan, Jennifer Janisch, „Are some U.S. charter schools helping fund controversial Turkish cleric's movement?”, CBS News, 29 martie, 2017, la adresa https://www.cbsnews.com/news/is-turkish-religious-scholar-fethullah-gulen-funding- movement-abroad-through-us-charter-schools/ 114 A se vedea Valkenberg 2015, pp. 215-218. 115 A se vedea Embrace Relief, la adresa http://embracerelief.org/ 116 Gülen 2006f, p. 221. 117 Ibid., pp. 161-2. Online cu titlul „Fethullah Gülen’s Message on the 9/11 Terror Attacks”, la adresa http://www.gulenmovement.com/fethullah-gulens-message-on-the-911-terrorist- attacks.html 118 Versiunea online citează din ziarul Zaman, 12 septembrie 2001. Washington Post a publicat o reclamă plătită de Gülen cu un mesaj similar câteva zile după aceea. 119 119. Sevindi 2008, pp. 60-1. 120 Irmak TV, Geçmişten İzler (Traces from the Past), „Interview with Hekimoğlu İsmail”, 16 aprilie, 2014. 121 Cuvintele sunt menționate în Alptekin 2012, p. 70. 122 Gülen, Towards the Lost Paradise (Izmir: Kaynak, 1998), p. 29. 123 123. Ibid., p. 62. 124 Dumanlı 2015, p. 3. 125 Gülen, Towards the Lost Paradise (Izmir: Kaynak, 1998), p. 60. 126 Pentru mai multe informații despre procese, a se vedea Dan Bilefsky și Sebnem Arsu, „Turkey Feels the Sway of Reclusive Cleric”, The New York Times, 24 aprilie, 2012, la adresa http://www.nytimes.com/2012/04/25/world/middleeast/turkey-feels-sway-of-fethullah- gulen-a-reclusive-cleric.html 127 Dumanlı 2015, pp. 56-7. 128 Ibid., p. 42. 129 Ibid., pp. 42-3. 130 Ibid., p. 11 131 „Erdoğan 'Ben bu davanın savcısıyım' demişti!” [Erdogan a spus „Eu sunt procurorul acestui caz”], în ABC Gazetesi, 21 aprilie, 2016, la adresa http://www.abcgazetesi.com/erdogan-ben-bu-davanin-savcisiyim-demisti-13866h.htm. Pentru a vedea declarația inițială, a de vedea „'Evet Ergenekon'un savcısıyım' [„Da, eu sunt procurorul în cazul Ergenekon”], Gazetavatan.com, 16 iulie, 2008, la adresa http://www.gazetevatan.com/-evet-ergenekon-un-savcisiyim—189246-siyaset/ 132 Ibid., p. 10 133 Sezgin, İsmail Mesut, „The Mavi Marmara and Fethullah Gülen’s Critics: Politics and Principles.” Articolul original a fost publicat în Today’s Zaman, n.d. 134 „Mavi Marmara: Why did Israel Stop the Gaza Flotilla”, BBC News, 27 iunie 2016, la adresa http://www.bbc.com/news/10203726 135 Lauria, Joe, „Reclusive Turkish Imam Criticizes Gaza Flotilla”, Wall Street Journal, 4 iunie, 2010, la adresa https://www.wsj.com/articles/ SB100014240527487040 25304575284721280274694 136 Sezgin, op. cit. 137 Bianet News Desk, „Erdoğan Changes His Mind on Mavi Marmara Crisis, Bianet English, 30 iunie, 2016, la adresa https://bianet.org/english/politics/176388-erdogan-changes- opinion-on-mavi-marmara-crisis 138 Pentru un exemplu al acestui gen, a se vedea „Gülen’s Zionist Connections Exposed”, Crescent International: The Magazine of the Islamic Movement, 23 decembrie, 2013, la adresa https://crescent.icit-digital.org/articles/gulen-s-zionist-connections-exposed 139 Sezgin, op. cit. 140 Dumanlı 2015, p. 29. 141 Birand 2010. 142 Articolul Wikipedia despre acest subiect este destul de bun. A se vedea „Gezi Park Protests”, at https://en.wikipedia.org/wiki/Gezi_Park_protests 143 Birnbaum 2013. 144 Pentru consultarea surselor pentru acești termeni folosiți de prim-ministru, o imagine de ansamblu cuprinzătoare întocmită de grupul de lucru din Turcia, a se vedea Hate Speech and Beyond: Targeting the Gülen Movement in Turkey. Rethink Paper 16, iunie 2014. (Washington, DC: Rethink Institute). Institutul Rethink era o organizație de consiliere (think-tank) afiliată Mișcării Hizmet. 145 Ibid., pp. 35-6. 146 Letsch 17 decembrie, 2013.
Fethullah Gülen - O viață în hizmet... 405
147 Letsch 18 decembrie, 2013.
148 A se vedea Kaylan 2017.
149 Rubin 2017.
150 A se vedea Kaylan, mai sus, care descrie modul în care „un fenomen funcționează în Turcia, așa cum o face în Statele Unite ale Americii, unde gândirea partizană se intensifică pe zi ce trece și devine din ce în ce mai puternică în fața faptelor, deoarece faptele în sine își pierd caracteristicile, certitudinea lor lapidară într-o atmosferă răspândită de paranoia, în care nimic nu poate fi privit imparțial, ca fiind adevărat. Aici avem triumful unui proces de «Putinizare», căci el a fost inițiatorul său în Rusia, unde mass-media loială regimului răspândește teorii ale conspirației una după alta, până când populația se simte total agitată și oamenii se blochează în propriile lor bule ale realității. În cele din urmă, obosesc și devin fataliști. Sunt recunoscători că au un bărbat puternic la conducere.”
151 Dumanlı 2015, pp. 17-18.
152 Ibid., pp. 21-22. În alte interviuri, Gülen a recunoscut că este posibil să fi cunoscut cam 1% din acei polițiști și procurori, a se vedea interviul cu BBC.
153 Ibid., p. 6.
154 Gülen 2006f, p. 218.
155 Dumanlı 2015, p. 26.
156 Ibid., pp. 8-10.
157 What Went Wrong with Turkey? The Fountain Special Issue (NJ: Blue Dome Press, 2017), p. 20.
158 Ibid., p. 18.
159 Gülen, „I Condemn All Threats to Turkey’s Democracy”, in The New York Times, 25 iulie,
2016, la adresa https://www.nytimes.com/2016/07/26/opinion/fethullah-gulen-i- condemn-all-threats-to-turkeys-democracy.html 160 Printre cei mai rezonabili și mai logici s-a numărat Dani Rodrik, „Is Fethullah Gülen Behind Turkey’s Coup? [with update]”, weblog-ul lui Dani Rodrik, 24 iulie, 2016, la adresa http://rodrik.typepad.com/dani_rodriks_weblog/2016/07/is-fethullah-gülen-behind- turkeys-coup.html; și Mustafa Akyol, „Who Was Behind the Coup Attempt in Turkey?”, The New York Times, 22 iulie, 2016, la adresa https://www.nytimes.com/2016/07/22/ opinion/who-was-behind-the-coup-attempt-in-turkey.html?action=click&content Collection =Opinion&module =RelatedCover-age®ion=Marginalia&pgtype=article. Linia de partid a guvernului Erdoğan poate fi găsită în İbrahim Kalın, „The Coup Leader Must Be Held Accountable”, The New York Times, 24 iulie, 2016, la adresa https://www.nytimes.com/2016/07/25/opinion/the-turkey-coup-leader-must-be-held- accountable.html?action=-click&contentCollection=Opinion&module= RelatedCoverage®ion=Marginalia&pgtype=article Pentru o poveste alternativă din interiorul Mișcării Hizmet, a se vedea Yüksel A. Aslandogan, „What Really Happened in Turkey on July 15, 2016? An Alternative to the Turkish Government Narrative”, în What Went Wrong in Turkey, op. cit., pp. 12-17. 161 Thoroor 2017. 162 Ibid. 163 What Went Wrong with Turkey, pp. 10-11. 164 A se vedea https://turkeypurge.com/, care continuă să funcționeze în ciuda întregii situații. 165 A se vedea din nou Belli et al 2016. 166 A se vedea http://www.turgev.org/ 167 Kenyon 2014. 168 Baker and Rosenberg 2017. 169 Baker and Rosenberg 2017. 170 What Went Wrong with Turkey, p. 11. 171 Gülen 2014c, pp. 63-69. 172 Interviu cu Fethullah Gülen, 30 februarie, 2018, Saylorsburg, PA. 173 Gülen 2006f, pp. 231-2. 174 Gülen 2014c, p. 224.
Comments