Profetul Muhammad ca susținător al hoșgörü - ca activist pentru pace
Totuși, dacă predicile sale despre hoșgörü al Profetului i-au unit pe musulmani cu încredere, ceea ce a fost poate cel mai uimitor despre predicile lui Gülen este modul în care au exploatat în mod subtil capitalul social. Interpretarea lui Gülen despre viața Profetului i-a determinat pe musulmani să încerce să creeze relații noi, mai drepte și pașnice cu vecinii. Nu au făcut acest lucru nici din devotament față de ideologia unui proiect „occidental” - așa cum a încercat Atatürk, desigur - nici din vorbe goale duplicitare pentru drepturile omului încorporate într-un plan economic neoliberal, după cum au încercat lideri mai recenți ai Turciei. Mai degrabă, proiectul lui Gülen de a convinge musulmanii turci să trăiască vieți de hizmet a ieșit organic din interpretarea sa despre viața lui Muhammad. A avut succes aproape la fel de rapid, deoarece islamul spune ceva important despre modul în care religia ar putea fi un fundament pentru construirea păcii. Tipurile de inițiative pe care le-a propus Gülen aveau multe, chiar dacă nu cele mai multe dintre reperele schimbării sociale progresiste clasice: libertatea religioasă și respectul pentru diversitate; egalitatea pen- tru femei și încetarea rasismului. Dar au fost modelate pe o fundație isla- mică incontestabilă.
Este esențial să reamintim că Istanbul a fost locul pentru majoritatea acestor predici. Băiatul din Erzurum era acum pe cea mai mare scenă a Turciei. Și Orașul și-a atins statutul înalt, nu printr-o interpretare limitată a islamului, a predicat Gülen. În schimb, Istanbulul, sub conducerea otomanilor, îmbrățișase propriul hoșgörü al Profetului. Iar hoșgörü-ul Profetului a inclus libertatea religioasă și diversitatea. În mod natural, Gülen a lămurit, Muhammad a dorit ca toți oamenii să fie musulmani - și a făcut tot posibilul să-i convingă să facă acest lucru. Dar Profetul respecta și diferențele, a subliniat Gülen. Profetul a căutat să respecte în special evreii și creștinii - oamenii Cărții. Este fascinant să vezi cum Gülen și-a invitat subtil ascultătorii să recunoască relațiile puternice și profunde dintre musulmani și evrei. El a făcut acest lucru într-un context în care pentru unii musulmani - sub influența rigorii wahhabi și a zelului evoluției iraniene - atât evreii, cât și creștinii erau necredincioși. Totuși, din cele mai de încredere surse islamice - Coranul și sunna, Gülen a identificat o linie comună incontestabilă de profeți care au venit înainte de Muhammad, care l-au legat pe Muhammad atât de evrei, cât și de creștini. „Un companion a cerut odată trimisului lui Dumnezeu să vorbească despre el însuși”, a povestit Gülen. „El a spus eu sunt cel pentru a cărui venire s-a rugat Avraam și pentru care Isus a dat vești bune”.97 Gülen a susținut că Muhammad a fost anticipat atât în Tora, cât și în Evanghelii. Cei mai mulți savanți evrei și creștini se luptă să accepte acea parte de exceză. Dar, în contextul predicării sale, Gülen a încercat să transmită o problemă mult mai serioasă decât o corespondență literală între text și cauzalitate istorică. Gülen a căutat să clarifice ideea, după cum a spus-o într-o altă publicație, că „mai mult decât orice ... Mândria Omenirii [adică Profetul] a prețuit fiecare om, indiferent dacă acea persoană era musulman, creștin sau evreu”.98
Comments