Plantarea semințelor păcii în Asia Centrală și în alte părți
Globalizarea Hizmet a prins rădăcini în acest context teologic. După cum am văzut în ultimul capitol, a început în Asia Centrală. Începând cu anul 2000, în Turcia s-au înființat zeci de companii, cu birouri și în țările gazdă, pentru a sprijini întreprinderile din fostele Republici Sovietice. Printre acestea s-au numărat Kazak Türk Liseleri Genel Müdürlüğü (Direcția generală a școlilor kazaco-turce), Tașkent Eğitim Șirketi (Compania educațională Tașkent - în Uzbekistan) și Gülistan Eğitim Yayın ve Ticaret Ltd. (Educație Gulistan, editură și comerț, Ltd), printre multe, multe altele. După cum sugerează numele acestor agenții, majoritatea organizațiilor afiliate Hizmet s-au concentrat pe educație, dar unele au existat și pentru a susține dialogul, comerțul, publicarea, turismul și sănătatea. Unele dintre companii aveau scop lucrativ; majoritatea au fost fundații non-profit (vakıf).67 După 2016, toate birourile din Turcia ale acestor companii au fost închise. În țările gazdă, multe dintre instituții au continuat, deși cu structuri foarte diferite. Școlile din Kârgâzstan, de exemplu, care au fost la un moment dat douăzeci și opt, au devenit complet independente, potrivit lui Nurlan Kudaberdiev, care a fost responsabil cu funcționarea lor prin Fundația Sebat. El a recunoscut că Gülen a fost cel care a avut o „idee” pentru ei, dar nu a existat „nicio influență directă sau finanțare din partea sa”, a spus el.68
Victoria Clement, care a predat la una dintre școlile din Turkmenistan la începutul anilor 2000, a susținut că, deși Gülen nu a avut nicio influență directă asupra curriculum-ului, etica sa a fost prezentă în funcționarea facultăților. Ea a scris:
Terbiye (dezvoltarea caracterului) este esențială pentru creșterea musulmanilor buni și este conceptul principal în jurul căruia sunt sunt organizate școlile... Seyit Embel, președintele Centrului Educațional Bașkent din [Ashgabat], a scris că „ilu- minarea și dezvoltarea caracterului sunt principalele ținte ale efortu- rilor îmbinate ale turkmenilor și turcilor. O metodă de bază pentru transmite terbiye în școlile Hizmet este temsil (viața model).69
„Viața model” însemna, în mod negativ, să nu consumi alcool, să nu fumezi și să nu te întreții relații sexuale nepermise. În mod pozitiv, însemna să mucești etic, să fii competent în activitatea ta și să fii pregătit, să fii disponibil pentru studenții tăi și în afara clasei pentru proiecte speciale și activități extracurriculare. Clement a urmărit aceste comportamente etice directe ale lui Gülen, care a scris, după cum l-a citat ea:
Cei care arată drumul trebuie să dea un exemplu bun urmașilor lor. Așa cum sunt imitați în virtutile și moravurile lor bune, la fel și acțiunile și atitudinea lor rea și nepotrivită lasă urme de neșters asupra celor care îi urmează.70
Olimpiadele științifice au fost deosebit de populare în rândul stu- denților din Asia Centrală - deși elevilor din multe școli afiliate Hizmet din întreaga lume li se părea atractivă concurarea la aceste concursuri, care de multe ori implicau călătorii în străinătate (de obicei în Turcia).
Mulți dintre indivizii activi în Hizmet după 1999 au avut o experiență redusă sau deloc trăită prin ascultarea predicilor lui Gülen. Totuși, ei au fost cei care au purtat Hizmet în jurul lumii. Cineva ca Derya Yazıcı era poate reprezentativ. Yazıcı s-a născut în Germania, dar a crescut în orașul turc Bursa. La începutul anilor 90 a fost inspirată spre o credință puternică de un profesor din liceu. Deși profesorul nu a menționat niciodată numele lui Gülen, gândindu-se în retrospectivă, ea a făcut legătura și și-a dat seama de sursa influenței sale ca model - o poveste neobișnuită. În acei ani, ea a acordat prima oară atenție lui Gülen atunci când a fost înscrisă la un centru de tutorat FEM pentru a-și îmbunătăți rezultatele la examenul de admitere la facultate. După această experiență, a început să citească lucrările lui Gülen și să asculte înregistrările predicilor sale. De-a lungul anilor de facultate, a locuit într-un cămin Hizmet. Apoi, după ce a absolvit Univer- sitatea Marmara, în 1997, cu o diplomă în literatură turcă, s-a căsătorit cu un bărbat care avea de asemenea legături cu Hizmet. Apoi s-a mutat în Cipru pentru a lucra ca profesor acolo. Munca ei, care s-a desfășurat până în 2001, a fost mai mult decât o muncă. A implicat-o în ceea ce ea înțelegea că ar însemna construirea păcii - un fel de compasiune. După cum a spus:
În Cipru, exista o comunitate turcească originară, care trăia acolo de mult timp; profund influențată de cultura britanică și grea- că. Când a existat un schimb de populație [în 1923], iar Turcia a tri- mis turci în Cipru - pentru a echilibra populația, aceștia erau turci cu venituri mici, de la sate. Astfel, Ciprul turcesc avea acum două pături diferite - nou-veniții, cu venituri mici, pioși, anatolieni și autohtonii, mai mult britanici-greci. Între aceste două segmente diferite apro- ape că a existat un „război rece” - nu s-au putut înțelege și au trăit vieți paralele. Dar, în școlile noastre, am avut și un mic centru de îndrumare - copiii au început să se contopească și să se înțeleagă bine. Profesorii erau atât nativi, cât și nou veniți. Hizmet a ajutat la crearea unei noi identități pentru turcii din Cipru - unindu-i.71
Nu toată lumea era încântată de această dezvoltare. Simpla prezență a turcilor în ceea ce grecii considerau că era țara lor a fost o sursă constantă de conflict. În 1974, de fapt, atacurile grecești asupra cetățenilor turci au determinat o invazie turcească; și nicio organizație internațională nu recunoaște revendicarea țărilor cipriote de către Turcia. Dar Yazıcı - tocmai ieșită din facultate, proaspătă mireasă și o profesoară debutantă, era, fără îndoială, mai puțin preocupată de intriga geo-politică decât de construirea păcii interpersonale.
Ea a văzut un alt rezultat pozitiv, prin prisma căruia putea generaliza, când s-a mutat în Mongolia pentru a preda la o școală afiliată Hizmet acolo (din 2009-2013). După cum a spus:
La școala noastră am avut profesori mongoli, turci, filipinezi, kazahi, georgieni... și ne-am înțeles foarte bine. Hizmet a ajutat la crearea unei identități pluraliste acolo unde existau oameni. Când Hizmet intră într-un loc, creează o identitate umbrelă în jurul calității de a fi om.72
Desigur, adesea, Gülen explica același lucru. În islam, „umanitatea este vicegerentul lui Dumnezeu pe Pământ”, o poziție solemnă și „suntem cu toții membre ale aceluiași corp”, așa cum a spus el.73 „Fiind dezvoltatori ai păcii”, a spus ea, „s-ar putea să nu avem niciodată pace în viața noastră. Există însă semințe plantate care vor dezvolta pacea în generația următoare... Copiii noștri vor fi constructorii păcii... Pacea începe cu fiecare legătură”.74
Commentaires