În Indonezia, Suedia, Africa de Sud
Dar în alte colțuri ale lumii, oamenii din Hizmet au continuat să ia ideile lui Gülen și să le transpună în acțiuni practice. În Indonezia, de exemplu, învățăturile lui Gülen - aduse de doar câțiva studenți, la mijlocul anilor 1990, în cea mai populată națiune musulmană din lume, a ajutat la crearea unei „a treia căi” pentru Indonezia între „islamism” sau „islam politic”, pe pe de o parte, și „islamul liberal sau privatizat”, pe de altă parte, potrivit politologului Mohamed Nawab Osman.98 Nu este surprinzător, având în vedere influența lui Gülen, această a treia cale a fost marcată de deschiderea către modernitate și pluralism, idee comună cu a islamului liberal, dar de asemenea, respectarea riguroasă a practicii musulmane - comună cu islamiștii. În centrul mișcării celor inspirați de Gülen se afla un „angajament de organizare într-un mod care încuraja încrederea”, o temă pe care am auzit-o în repetate rânduri. Mișcarea a oferit „spații de socializare” și o rețea de interacțiuni pentru diferite persoane... pentru a construi capital social (adică încredere și coordonare în relațiile sociale).99
În Indonezia, Hizmet a fost fondat în 1993. Trei studenți inspirați de învățăturile lui Gülen au emigrat acolo pentru a-și continua studiile. Unul dintre ei se va dovedi deosebit de important. Acest student a început să construiască punți cu contacte locale. S-a împrietenit cu un savant pe nume Haji Alwi. Alwi apoi l-a prezentat pe acest student guvernatorului băncii de stat din Indonezia, Burhanuddin Abdullah, și unui politician indonezian de seamă, dr. Aip Syarifuddin. Aceste parteneriate au condus, în 1996, la prima școală de inspirație Gülen din Indonezia, Liceul Pribadi din Depok (o suburbie a Jakartei). Toată această activitate a fost administrată de Fun- dația Indoneziană Yenbu, care a fost completată chiar de o altă organizație, PASIAD Indonesia (Asociația pentru Dezvoltare Socială și Economică a Națiunilor din Asia-Pacific). Studentul s-a mutat apoi la Yogyakarta pentru a-și continua studiile. Acolo începe o prietenie cu profesoara Siti Chamamah Soeratno - o activistă care deține diverse poziții cheie în aripa femeilor în a doua cea mai mare organizație musulmană indoneziană, Muhammadiyah. Cu ajutorul ei, a fost deschisă o a doua școală în suburbia Yogyakarta din Semarang, școala internată SMP-SMA Semesta. Din nou, a fost înființată o fundație care să gestioneze lucrarea - Fundația Al-Firdaus Semarang. Până în 2010, oamenii care aveau legături cu Hizmet-ul, care lucrau în parteneriat alături de cunoștințe locale, construiseră trei școli noi în Bandung, Aceh și în Tangerang, la periferia vestică a Jakartei.100 De asemenea, PASIAD a sponsorizat proiecte și în alte locuri din Asia, în special Vietnam, Cambodgia, Thailanda, Laos și Taiwan, de exemplu.101
Ceea ce a făcut ca evoluțiile din Indonezia să fie semnificative a fost faptul că această a treia cale avea capacitatea de a influența cea mai populată națiune musulmană din lume. Școlile au câștigat rapid o reputație de excelență academică - în special în matematică și știință. Părinții cu multe (sau fără) apartenențe religioase au căutat să-și înscrie copiii. Școlile erau laice, dar profesorii erau recrutați atât în funcție de virtute, cât și pentru competență. Era de așteptat să predea atât prin exemplul moral, cât și prin tehnică. Un absolvent al unei școli Hizmet din Indonezia a rezonat cu etica compătimirii a lui Gülen, în atât de multe cuvinte: „Musulmanii ar trebui să nu mai aibă o gândire de genul «noi» împotriva «lor»”, a spus el. „Trebuie să existe o schimbare în... paradigmă pentru a începe să privim pe toată lumea ca pe un seamăn, decât prin prisma asocierii lor religioase”.102 În anii 2000, după modelul inițiativelor lui Gülen de la Istanbul, oamenii din Hizmet din Indonezia au început să sponsorizeze organizarea de mese de iftar pentru grupuri interrligioase. Aceasta a fost o practică nouă în Indonezia. Inițial, cinele de iftar nu erau deschise creștinilor sau hin- dusilor.103 Și pe măsură ce școlile s-au înmulțit și absolvenții au intrat în viața publică, politologul Osman și-a imaginat elevii Hizmet familiarizați cu „sufismul intelectual” al lui Fethullah Gülen, muncind pentru a combate extremismul violent, pe de-o parte și indiferența spirituală, pe de altă parte. La sfârșitul anului 2016, școlile din Indonezia au rămas deschise - în ciuda presiunilor guvernului turc de a le închide. Ca răspuns la o întrebare din partea unui reporter BBC, un student pe nume Chilla, care a urmat cursurile Liceului Kharisma Bangsa (una dintre școlile din Jakarta), a răspuns: „Cred că este într-adevăr trist și greșit că ei ne cred teroriști, pentru că nu suntem!” Un alt student, pe nume Salwa, a afirmat destul de răspicat: „Dacă Turcia are probleme cu adevărat, nu ne implicați. Suntem aici doar pentru a studia și a ne urma visurile”.104
Au existat mii de tineri din întreaga lume ale căror visuri s-au apropiat de realizare prin munca oamenilor inspirați de Fethullah Gülen, dar concizia (și durata atenției cititorului) necesită o anumită comprimare. Suedia a văzut oamenii din Hizmet devenind activi acolo în primul deceniu al secolului XXI, căutând să îndepărteze islamofobia prin „acțiune pozitivă”. De exemplu, femeile au deschis calea fondării Dialogslussen - o platformă de dialog în cele mai mari două orașe suedeze, Stockholm și Göteborg. Bărbații s-au implicat și ei. În 2007, imami și preoți au organizat un meci de fotbal de caritate, pentru pace.105 Asemănător acesteia, în 1994, în Marea Britanie a fost fondată o fundație care să sprijine inițiativele educaționale, Axis Education Trust, iar o societate de dialog a urmat în 1999. Din 2012, Anglia a fost o gazdă importantă pentru expații Hizmet. Unii dintre aceștia au fondat în Londra un „Centru pentru studii Hizmet”, în 2014. Această organizație de consiliere (think-tank) a sponsorizat câteva proiecte semnificative de cercetare, în special unul de combatere a discursului de instigare la ură provenit din partea guvernului turc împotriva Hizmet- ului.106 În Africa de Sud, după cum am menționat mai devreme (în capitolul precedent), membrii Hizmet au deschis școli specifice islamice, precum și laice. În aceste școli islamice, studenții musulmani din Africa de Sud au putut studia interpretarea și teologia Coranului, împreună cu subiecte tradiționale seculare - și, desigur, puteau studia lucrările lui Fethullah Gülen, printre alte scrieri suplimentare. Însă majoritatea școlilor din Africa de Sud, administrate de Horizon Educational Trust, au urmat un curriculum strict laic. Influența lui Gülen a fost transmisă din nou prin exemplul unor buni profesori. Potrivit lui Yasien Mohamed, oamenii de afaceri inspirați de Gülen pentru a sprijini școlile din Africa de Sud au donat acestei cauze 50% din profitul lor.107 În Nigeria au existat modele similare. Începând cu 2018, guvernul din Nigeria a rezistat eforturilor guvernului turc de a prelua resursele Hizmet. Inițiativa de dialog Ufuk - cu sediul central în Abuja, a sponsorizat conferințe internaționale și mese speciale de premiere pentru a onora persoanele active în promovarea înțelegerii interreligioase.108
Commentaires