M. Fethullah Gulen
Futuwwa (Tinerețe și Cavalerism)
Futuwwa, definit ca tinerețe și cavalerism, este într-adevăr un compus de asemenea virtuți precum generozitate, larghețe, modestie, castitate, demnitate, loialitate, milostivire, cunoaștere, smerenie și evlavie. Este o stație pe calea către Dumnezeu, precum și o dimensiune a sfințeniei și, de asemenea, înseamnă că altruismul și ajutorarea altora au devenit ca a doua natură a omului. Este o dimensiune importantă, indispensabilă bunei conduite și un aspect semnificativ al umanității.
Derivat de la fata’ (tânăr), futuwwa a devenit un simbol al răzvrătirii împotriva oricărui rău și al efortului de slujire sinceră a lui Dumnezeu:
Ei au fost nişte tineri care au crezut în Domnul lor, iar Noi le‑am sporit buna lor călăuzire. Conform cu realitatea. În Domnul lor Unic. Le‑am întărit Noi, aşadar inimile, iară ei s‑au ridicat şi au zis: „Domnul nostru este Stăpânul cerurilor şi al pământului! Noi nu vom chema niciodată un alt Dumnezeu afară de El, căci, dacă am face aceasta, noi am rosti o nelegiuire!”(18:13-14)
exprimă acest lucru elocvent. Ei au spus: Am auzit un fecior pomenindu‑i pe ei (idoli). El se cheamă Avraam (21:60), exprimă poziția și influența celui care a obținut futuwwa în mod perfect în comunitatea sa, cel care a căutat să îndrume omenirea către adevăr. Prin contrast, tinerii menționau în versetele: Și au intrat împreună cu el în temniță doi tineri. (12:36) și (Iosif) A zis slujitorilor săi (servitorii): „Puneți marfa(fraților săi) lor înapoi, în sacii lor de pe cămile! (12:62), erau tineri obișnuiți, fără cavalerism.
Așa cum mulți oameni au scris sau au vorbit despre futuwwa încă din Epoca Fericirii, conceptul a fost definit în multe feluri: a nu-i disprețui pe cei săraci sau a fi înșelat de bogați și bogății; a fi corect cu toată lumea, fără a aștepta corectitudine în schimb; a-ți trăi viața ca un dușman nemilos al sufletului trupesc; a fi mereu atent față de ceilalți și a trăi pentru ei; a zdrobi toți idolii și tot ceea ce este idolatrizat și a te răzvrăti împotriva minciunii pentru a fi devotat în totalitate lui Dumnezeu Atotputernic; a suporta orice rău ți se face, dar a urla când drepturile lui Dumnezeu sunt încălcate; a simți remușcări pentru tot restul vieții pentru că ai comis cele mai mici păcate, dar a trece cu vederea păcatele altora, indiferent de cât de mari sunt acestea; a te vedea pe sine ca un slujitor sărac, umil, în timp ce îi consideri pe ceilalți ca sfinții; a nu te supăra pe ceilalți în timp ce menții relații cu cei care te supără; a fi amabil cu cei care te rănesc; a-l sluji pe Dumnezeu și pe oameni înaintea tuturor, dar a-i pune pe alții pe primul loc atunci când este timpul să-ți primești recompensele.
Unii au rezumat futuwwa în cele patru virtuți menționate de Haydar Karrar ‘Ali, al patrulea Calif și vărul Profetului, pacea și binecuvântările fie asupra lui. Acestea sunt: a ierta atunci când ești capabil să pedepsești, a-ți păstra blândețea și a acționa cu blândețe și gentilețe atunci când ești supărat, a le dori bine dușmanilor și a le face bine, și a fi atent la bunăstarea și fericirea celorlalți mai întâi, chiar și atunci când sunt nevoiași
‘Ali a fost unul dintre cei mai de seamă reprezentanți ai futuwwa. Când a fost înjunghiat de Ibn Muljam în timp ce conducea Rugăciunea de dimineață în moschee, copiii lui, care au văzut că tatăl lor va muri, l-au întrebat ce vrea să-i facă lui Ibn Muljam. El nu a ordonat executarea lui ca răzbunare.[1] În timpul unei bătălii, ‘Ali și-a aruncat inamicul la pământ și apoi l-a eliberat. Motivul lui a fost: când ‘Ali era pe cale să-l omoare pe acest om, acesta din urmă a scuipat în fața pe‘Ali, ceea ce l-a înfuriat. Temându-se că motivul pentru uciderea bărbatului era acum confuz și pătat, ‘Ali l-a eliberat.[2] A simțit o durere sinceră când Zubayr ibn ‘Awwam, un însoțitor de frunte care a luptat împotriva lui în Bătălia Cămilei, a fost ucis. [3] Întrucât el i-a pus mereu pe ceilalți pe primul loc, chiar și atunci când el avea nevoie de ceva, de obicei purta haine de vară iarna și tremura de frig.[4] Se spunea despre el că nu poate exista un bărbat viteaz și cavaler ca ‘Ali și nu putea exista o sabie ca Dhu'l-Fiqar (sabia lui 'Ali).[5] 'Ali a trăit cu Profetul, pacea şi binecuvântările fie asupra lui şi a fost înviat de el. El a trăit o viață perfect cinstită, pură, fără nicio pată, și a întruchipat răspunsul lui Dumnezeu către profetul Moise, asupra lui fie pace, despre futuwwa: Înseamnă că poți să-ți întorci sufletul la Mine la fel de curat sau nepătat așa cum l-ai primit de la Mine.
Semnele unui fata’ (cel tânăr, cavaleresc) sunt că individul, creat cu potențialul de a accepta Unitatea Divină și Islamul, este în totalitate convins de Unitatea Divină; aceasta îl îndeamnă să trăiască conform cerințelor acestei convingeri; prin urmare, fără a fi captivat de dorințele carnale sau trupești, acesta trăiește o viață curată, spirituală; și această persoană caută întotdeauna să-i placă lui Dumnezeu în faptele, gândurile și sentimentele sale. Cel care nu poate fi mântuit de ispitele sufletului trupesc care poruncesc răul, de Șeitan, de pofte, de dragostea pentru lume sau atașamentul față de viața lumească nu poate urca în sus pe vârfurile futuwwa.
Futuwwa este o comoară care poate fi obținută urcând sus dincolo
de toți „cei mai înalți munți ai lumii”;
Ce treabă au cei care cad obosiți
chiar și pe un drum lin cu o asemenea comoară?
Domnul nostru, dă-ne milă din prezența Ta și aranjează pentru noi în treburile noastre ce este drept și bun. Și pogoară binecuvântări și pace asupra Profetului nostru Mahomed, cel urmat, și Familiei sale, oameni de bunăvoință și loialitate.
Comments