Drum lin în cerurile înalte, Fethullah Gulen! Să aduceți lumină și de Sus!
,,Cel mai fascinant și influent lider musulman contemporan”( afirmă prof. dr. în istorie Michael Zuckerman, de la Universitatea din Pennsylvania)
În ultimele zile, la fiecare intrare pe aleea școlii, îmi apărea imaginea celui care, cu ajutorul și voia de Sus, a făcut posibilă această școală cu toți cei implicați : manageri, profesori, administrație, elevi, părinți , foști și actuali, și universul îmi șoptea : Ce misiune si ce spirit de lumină a fost Fethullah Gulen…
Pe 20 octombrie, în SUA, una dintre vocile contemporane cele mai profunde în domeniul educației spirituale a decis, împlinindu-și misiunea, să plece într-un orizont mai rarefiat pentru a superviza de Acolo mișcarea educațională deja cu istoric de decenii și cu impact semnficativ începută în lumea sensibilă.
De ce m-am decis să scriu? Din iubire pentru iubirea pe care și-a dedicat-o educării omului luminat!
Motivația e multiplă: în calitate de om, de creștin, de profesor de mulți ani în instituția sa, profesor care a apreciat întotdeauna vizionarismul plin de curaj și superior al dlui Gulen.
În primul rând, în tradiția ortodoxă urmează peste câteva zile Sâmbăta morților , zi de pomenire, omagiere a celor plecați Acasă, o zi în care cerul și pământul se unesc la nivel de suflet. Vestea plecării mentorului mișcării din care face parte școala noastră vine, poate nu întâmplător , în această perioadă, moment în care am conștientizat unele aspecte, iar unul este cel de a-mi aminti că lucrez și încerc să educ într-o școală care există datorită domniei sale.
De obicei oamenii realizează mai mult, mai adânc, mai aproape de adevăr, mai cu sufletul cine a fost o persoană poate cel ai mult când aceasta pleacă, moment în care se petrece la nivelul minții, o retrospectivă lucidă a adevăratei sale esențe. În aceeași notă, majoritatea oamenilor impactează câteva persoane, grupuri, comunități restrânse, însă puțini sunt cei cu misiune generațională, care să modifice cursul gândirii , al vieții și al evoluției pentru mii sau sute de mii de persoane. Iar unul dintre acești oameni a fost fondatorul Școlilor Lumina din țara noastră și din peste 120 de țări.
Când am citit de plecarea sa, brusc am simțit admirație, recunoștință, mai multă, recunosc, decât până atunci. Recunoștință că sunt în instituția sa de atâta timp, recunoștință și apreciere pentru ideile sale inovatoare asupra educației, idei care nu au rămas la stadiul de teorie, ci au fost aduse în practică și nu la nivel local sau național, ci internațional, și nu a fost un drum presărat cu lauri, ci cu urmăriri, exil, privări de libertate, dureri și trădări. Totul în numele unui principiu greu aplicabil într-o lume materialistă și secularizată, în numele unei educații cu idealuri, cu valori spirituale împletite cu cele umane pentru a crea viața și omul care merită să fie trăite. De la numele mari ale Antichității grecești, puțini s-au mai aventurat într-un proiect atât de înalt și angajat doar în serviciul celuilalt, în implementarea unei educații din care Divinitatea sa nu fie uitată sau omisă, o educație în care individul să nu-și uite originea divină , ci mai mult să o manifeste prin cuvânt, prin actul de predare, de emancipare lăuntrică.
Încă din timpul școlii a întâlnit gândirea lui Said Nursi, sau mișcarea Nur, care a promovat cunoașterea, educația și spiritualitatea. În 1958 Gulen a obținut licența de imam, iar în 1966, s-a mutat la Izmir, unde a înființat internate, cunoscute sub numele de „ıșık evleri” („Case ale Luminii”), venind în ajutorul elevilor dornici să-și continue studiile. Educația i-a fost completată și de operele unor autori precum iluminiștii Immanuel Kant, David Hume și existențialiștii Albert Camus sau Jean Paul Sartre.
Țelul lui principal era să atragă atenția tinerei generații asupra iluminării intelectuale prin activism și spiritualitate.
Nu a conceput educația, școala, viața sau predarea în afara celei mai înalte valori, cea a iubirii. Iată ce declară în 2002 ,,Iubirea este elementul cel mai esenţial ce alcătuieşte omul” Această iubire presupune sacrificiu de sine, abnegare şi convingere personală necesare pentru a schimba viaţa pe Pământ, adică o iubire de tip agape, a tuturor și nu individuală sau cu spectru retrâns de manifestare. De asemenea. ,,Educaţia este diferită de predare. Majoritatea oamenilor pot preda, însă doar foarte puţini pot educa”. Predarea, cu alte cuvinte, reprezintă doar răspândirea cunoaşterii, însă profesorii sunt responsabili pentru oferirea cunoaşterii cu înţelepciune şi folosirea ei, precum şi ghidarea morală, nu prin predicarea valorilor, ci prin încorporarea spiritualităţii şi a iubirii.
A vizat formarea de indivizi de tippul zul-cenaheyn „individ care deţine două aripi (în minte și suflet) exprimare similară celei stănesciene ,, Omul este un înger cu aripile înăuntru,,. ,
A vizat astfel o educație transcendentală cu care am rezonat genuin și nu am putut decât să simt recunoștință și empatie față de scrierile sale parcurse de-a lungul anilor.
Privind în urmă, se conturează o școală cu o singură clasă a VIII-a și una a IX-a , într-un corp mic de clădire din Dristor, cu puțin personal, dar cu multe aspirații, susținute (am realizat apoi) de ideologia domnului Gulen.
Privind acum, se ridică imaginea unei școli, mai degrabă instituții uriașe, cu număr multiplicat de elevi și profesori, de care cu siguranță a fost mulțumit (nu folosesc ,,mândru,, , fiind un termen total nepotrivit caracterului său).
În articolul său, „Educația, de la fașă la mormânt”, își prezintă viziunea inedită asupra rolului școlii într- o lume agonică. Cele care mi-au atras atenția în mod deosebit sunt :
- ,,Datoria vieții noastre este să atingem perfecțiunea și puritatea în gândire, concepții și credință. Îndeplinindu-ne datoria de supuși ai Creatorului, Furnizorului și Protectorului și penetrând misterul creației prin potențialul și capacitățile noastre, căutăm să atingem rangul de umanitate adevărată și să devenim demni de viața eternă în lumea cealaltă.”
- ,,Nu suntem alcătuiți doar din corp și minte. Fiecare dintre noi are un spirit care necesită satisfacție. Fără acest lucru nu putem găsi adevărata fericire și perfecțiune. Satisfacția spirituală este posibilă numai prin cunoașterea lui Dumnezeu și prin credința în El..,,
Viziunea sa educațională nu ar putea începe fără a avea la bază una asupra omului, asupra rostului acestuia în lumea efemeră, dar cu impact substanțial, de aici. El numește omul ,,o creație venită,, în ,,această casă de oaspeți,, cu un suflet (natură pură) pentru a ne califica să continuăm demn în viața de dincolo ,,, în celelalte tărâmuri, mult mai elevate”. De asemenea, prin îmbrățișarea sinelui nostru și a celorlalte lumi, acolo unde sălășluiesc nenumărate mistere și labirinturi, trebuie să înțelegem secretul existenței și să ne ridicăm, astfel, la rangul adevăratei umanități.
A militat pentru un învățământ de tip superior, globalizator, în care cunoașterea rațională, logică a științei să se îmbrățișeze cu cele umaniste și spirituale, în care principiile și scopul Creației să ajungă la toți prin predare si prin cultivarea spiritului, conflictele să dispară, mizeria umană sa fie eradicată, iar civitas terrena si civitas dei să se unifice pentru a crea o lumea ideală de tip edenic prin educația spiritului.
O punere pe gânduri realizează și viziunea sa asupra a ceea ce înseamnă profesorul, profesorii – ei sunt cei care furnizează legătura între viață și sine și interpretează manifestările vieții, si de reflectat este și aprecierea sa cum că Educația este diferită de predat. Mulți oameni pot preda, dar doar puțini pot educa. Profesorul trebuie să se adreseze intelectului, inimii, spiritului și sentimentelor elevilor. Cea mai bună cale pentru educarea oamenilor este să arăți o grijă specială pentru fiecare individ, fără să uiți că fiecare individ este o „lume” diferită
Mulțumesc pentru că ați făcut posibilă manifestarea educației spirituale, sperând ca aceasta să fie înțeleasă și aplicată în adevărata-i esență pură!
Să fim arhitecți ai sufletului și doctori al gândirii pentru o educație înaltă și morală!
PS: recomandări cărți
Logos și puterea cuvântului. Despre limbaj, estetică și credință, Fethullah Gulen
Culmile de smarald ale inimii vol.1-4, Fethullah Gulen
Din sămânță la platan, Fethullah Gulen
O viață în Hizmett, Fethullah Gulen
Hallo! Ik heb net ingelogd bij Spicy Jackpot Casino en ik moet zeggen dat mijn ervaring tot nu toe geweldig is. Het inloggen ging snel en probleemloos, waardoor ik direct aan de slag kon. De site voelt veilig aan, wat altijd fijn is als je online speelt.
Eenmaal binnen biedt Spicy Jackpot Casino een breed scala aan spellen, van spannende slots tot klassieke tafelspellen. Ik heb al een paar mooie winsten behaald, en het opnemen van geld gaat snel en gemakkelijk. Al met al is Spicy Jackpot Casino een leuke en betrouwbare plek om te spelen, en ik kom hier zeker vaker terug! Spicy Jackpot Casino login