top of page
  • White Facebook Icon

Fethullah Gülen – un musulman pios È™i devotat

Fethullah Gülen este un musulman pios È™i devotat. La temelia idealismului È™i activismului său stau pietatea sa È™i viaÈ›a personală trăită ca o rugăciune permanentă, o abordare pe care a urmat-o încă din copilărie. Și-a dedicat viaÈ›a aducerii păcii în lume. Îl vom putea cunoaÈ™te cu adevărat pe Gülen numai atunci când vom înÈ›elege pietatea È™i viaÈ›a sa, trăită într-o rugăciune permanentă. 

​

Dr. Salih Yucel a petrecut opt zile alături de Gülen pentru a-l observa È™i pentru a-l putea înÈ›elege mai bine pe acesta È™i practicile spirituale ale acestuia. Pe parcursul întregii perioade, a avut ocazia să îi observe viaÈ›a de zi cu zi È™i să îi întâlnească pe unii dintre discipolii È™i prietenii lui apropiaÈ›i, inclusiv pe profesorul Suat Yildirim, fost Decan al Școlii de Teologie din Sakarya, Turcia. Mai jos veÈ›i găsi un rezumat al articolului realizat de Dr. Yucel. 

 

Despre practicile spirituale ale lui Fethullah Gülen 

​

Programul lui Gülen începe cu rugăciunea zilnică numită salat(o rugăciune obligatorie), care se face întotdeauna în congregaÈ›ie, la timpul stabilit. Mai apoi, îÈ™i dedică ziua următoarelor activități: se trezeÈ™te cu o oră înainte de răsărit, face rugăciunea tahajjud(o rugăciune opÈ›ională care se săvârÈ™eÈ™te înainte de răsărit È™i care presupune trezitul în miez de noapte), citeÈ™te Coranul, se roagă după rânduiala Profetului Mohamed È™i săvârÈ™eÈ™te awradÈ™i dhikr(act de devoÈ›iune în cinstea lui Allah), care presupune pomenirea numelor lui Allah.

După fiecare rugăciune obligatorie, face o rugăciune pentru cei care i-au cerut să se roage pentru ei. Apoi săvârÈ™eÈ™te rugăciunea din zorii zilei, în congregaÈ›ie. După aceasta, săvârÈ™eÈ™te încă o data awradÈ™i dhikr, în jur de 15-20 de minute, urmate de recitarea Capitolului Al-Hashr. ObiÈ™nuieÈ™te să discute cu vizitatorii timp de câteva minute înainte să înceapă cursurile.

 

Gülen se roagă, predă, citeÈ™te, scrie È™i se roagă, iar È™i iar

​

Timpul de studiu este de aproximativ o oră. După aceea, ia micul dejun cu cei care îi sunt alături. După micul dejun, se retrage în camera sa să se odihnească, până pe la amiază. I-am întrebat pe cei din jurul său ce face în timpul său liber. Mi s-a spus că Fethullah Gülen îÈ™i petrece timpul liber trăgând un pui de somn, săvârÈ™ind rugăciunea opÈ›ională ishraq, citind diferite cărÈ›i, scriind eseuri privind anumite pasaje din cărÈ›ile sau poeziile sale È™i examinând activitățile întreprinse de miÈ™carea sa. Cu vreo două ore înainte de rugăciunea de amiază, predă tafsir(interpretarea Coranului), hadisurile, fiqh (jurisprudenÈ›a islamică) È™i aqidah(teologia È™i istoria islamului) discipolilor aleÈ™i care au absolvit È™coli de teologie. Grupul de studiu aminteÈ™te de unul traditionalist, în care elevii se pot aÈ™eza pe jos, dar în care se foloseÈ™te tehnologie modernă, precum computere È™i video-proiectoare.

​

În jurul amiezii, îÈ™i părăseÈ™te camera È™i se duce să se uite la È™tiri timp de 15-20 de minute. Discută cu cei prezenÈ›i timp de jumătate de oră. Se pregăteÈ™te pentru rugăciunea de amiază È™i se roagă în congregaÈ›ie. După săvârÈ™irea rugăciunii de amiază, Fethullah Gülen săvârÈ™eÈ™te awradÈ™i dhikrpentru cel puÈ›in 20 de minute. În timp ce ia prânzul, răspunde întrebărilor cu privire la religie, istorie, filosofie, sociologie, psihologie, economie È™i educaÈ›ie. Am observat că ezită să răspundă întrebărilor de natură politică. Câteodată îi întreabă pe cei din jurul său despre familiile sau profesiile lor È™i uneori face anumite comentarii. Acordă o atenÈ›ie deosebită vârstnicilor È™i copiilor mici. 

După aceste discuÈ›ii, se întoarce în camera sa să citească sau să se ocupe de publicaÈ›iile sale viitoare; uneori invită anumite persoane să discute mai pe larg cu acestea. Apoi face rugăciunea de după-amiază în congregaÈ›ie È™i awradÈ™i dhikr. Mai are încă o sesiune scurtă de întrebări È™i răspunsuri, care durează aproximativ o jumătate de oră. După aceea, se plimbă pe banda de alergat din camera sa timp de 30 de minute. Cât timp se află pe banda de alergat, săvârÈ™eÈ™te dhikr. 

​

După ce are loc rugăciunea de la apus din congregaÈ›ie, se poate întâmpla să mănânce împreună cu ceilalÈ›i. După rugăciunea de seară din congregaÈ›ie, se întoarce în camera sa È™i îÈ™i continuă activitățile presupunând cititul, scrisul, rugăciunea È™i dhikr,până la ora 11 p.m. Uneori discută în particular cu vizitatorii săi după rugăciunea de seară.

 

Ce anume predă acesta?

​

În grupurile sale de studiu religios, Fethullah Gülen pune accentul pe iubirea È™i pe atributele lui Allah, pe înÈ›elepciunea stâlpilor islamului, pe credință È™i pe Sunna (practicile È™i învățăturile) Profetului Mahomed. În plus, Gülen vorbeÈ™te în detaliu despre purificarea interioară, educaÈ›ie, criteriile È™i principiile de bază ale Hizmet (serviciul comunității). Conceptele cheie ale sufismului precum iubirea, taqwa(pietatea), qalb(inima), tawba(căinÈ›a), zuhd(asceza), muraqaa(autocontrolul), ikhlas(onestitatea), istiqama(verticalitatea), ibadah(actele de adorare), awakkul(încrederea în Allah), tawadu(smerenia), shukr (recunoÈ™tinÈ›a), sabr(răbdarea), ihsan(binele suprem) È™i ma rifa(cunoaÈ™terea gnostică a lui Allah) se discută în cadrul grupului. Aceste conversaÈ›ii profund spirituale pot avea un puternic impact emoÈ›ional. Au fost multe momente în care Gülen s-a emoÈ›ionat până la lacrimi, afectându-È™i în mod semnificativ publicul È™i făcându-i È™i pe aceÈ™tea să plângă alături de el.

 

O viață retrasă, dar nu străină de problemele cu care se confruntă omenirea

​

Fethullah Gülen duce o viață retrasă. Suferă de o boală cardiovasculară, de hipertensiune È™i diabet. Din această cauză, are anumite restricÈ›ii alimentare È™i se află zilnic sub controlul unui medic. În ultimii nouă ani, singurele momente în care a părăsit casa rudelor sale, localizată într-un mic oraÈ™ din Pennsylvania, a fost numai pentru a se duce la spital. Într-un interviu acordat unui reporter din Turcia, Fethullah Gülen a spus că în ultimii cinci ani (în prezent, în mai bine de zece ani) a ieÈ™it afară pe balcon doar de câteva ori. Dacă se întâmpla să fie vreme frumoasă, mergea unori până în foiÈ™or È™i bea o ceaÈ™că de ceai sau cafea acolo.

​

Deceniul de singurătate al lui Gülen nu poate fi comparat cu cel al unui pustnic din munÈ›i. Acesta pășeÈ™te pe calea lui Imam Ghazzali (1058-1111), Mawlana Jalal al-Din Rumi (1207-1273) È™i Said Nursî (1887-1960), care foloseau această retragere ca pe o oportunitate de a fi productivi din punct de vedere intelectual È™i spiritual. Fethullah Gülen alege să acorde toată atenÈ›ia sa È™i să îÈ™i dedice toată energia vieÈ›ii sale spirituale, prin numeroase acte de devoÈ›iune È™i studiu. AlÈ›i factori, precum numărul mare de vizitatori È™i sănătatea sa, impun necesiteatea unei vieÈ›i retrase. Retragerea sa din treburile lumeÈ™ti nu înseamnă pierderea contactului cu lumea. Nu susÈ›ine izolarea completă, pentru că priveÈ™te lumea ca pe as dar al-hizmet (o singură entitate în slujba umanității). Continuă să scrie cărÈ›i È™i articole, să îi sfătuiască È™i să îi îndrume È™i  pe vizitatorii săi atunci când aceÈ™tia i-o cer, fiind la curent cu contextul spiritual, sociopolitic È™i economic din prezent. 

​

Profesorul Yildirim ne-a oferit următoarele informaÈ›ii cu privire la devotamentul lui Fethullah Gülen:

​

Îl È™tiu pe Gülen încă de pe vremea când era imam în Edirne, la începutul anilor 1959. Este un adevărat intelectual, foarte devotat educaÈ›iei. CiteÈ™te din clasicii din Orient È™i Occident. Aceste trăsături definitorii ale lui Fethullah Gülen îl separă de ceilalÈ›i imami È™i lideri religioÈ™i din prezent. O mare parte din salariul său o alocă pentru cumpărarea cărÈ›ilor È™i revistelor, pe care după ce le citeÈ™te, le dăruieÈ™te altora spre a fi citite.

ObiÈ™nuia să petreacă o parte din timpul său în biblioteca din Edirne, unde citea cărÈ›i vechi de istorie. Avea încă de pe atunci È™i are în continuare un stil de viață de ascet; mânca puÈ›in, dormea doar câteva ore È™i îÈ™i petrecea o mare parte din zi rugându-se. 

​

Unul dintre momentele de cotitură din viaÈ›a sa a fost întâlnirea cu discipolii lui Said Nursî (1877-1960), care l-au îndrumat să citească din Risal-i Nur. Fethullah Gülen a fost inspirat de viaÈ›a profund spirituală a lui Nursî È™i de regulile de aur în serviciul umanității, pe care le-a aplicat ulterior ca principii ale Hizmet, în serviciul comunității. Principalul său scop È™i cea mai mare reuÈ™ită a sa au fost că a educat generaÈ›ia tânără atât în È™tiinÈ›ele seculare, cât È™i în cele religioase, pentru a combate ignoranÈ›a È™i pentru a o feri de maladiile spirituale. 

​

Yildirim a adăugat că Fethullah Gülen a fost foarte devotat acestui scop, considerându-l unul dintre principalele sale scopuri în viață. Dr. Ismail Buyukcelebi, unul dintre prietenii apropiaÈ›i a lui Fethullah Gülen din ultimii patruzeci de ani, a adaugat că:

Am fost alături de Fethullah Gülen încă din È™coala generală. Ne preda în Izmir, mie È™i colegilor mei, la internatul din Kestane Pazari Qur’anic. Nu doar că ne preda, ci ne era È™i mentor. Locuia într-o cameră de mărimea unei debara din apropierea clădirii în care se afla È™coala. Ducea o viață foarte simplă È™i o bună parte din salariul său o folosea ca să-i ajute pe studenÈ›ii săraci. Depunea cele mai mari eforturi pentru rugăciune, pentru educaÈ›ie È™i evita activitățile superficiale sau neproductive È™i politica.

​

Fethullah Gülen nu È›inea cuvântări doar în moschei, ci È™i în cafenele, universități sau alte instituÈ›ii. Spre deosebire de alÈ›i predicatori, Fethullah Gülen se axa pe È™tiință È™i religie, probleme sociale È™i intelectualism. Discursurile sale inspiraÈ›ionale È™i abordarea intelectuală au atras mulÈ›i studenÈ›i de la unviersitate, clasa de mijloc din sfera afacerilor È™i congregaÈ›iile din moschei. S-a folosit de influenÈ›a sa pentru a-i încuraja pe oameni să deschidă cămine de studenÈ›i, cursuri pregătitoare pentru facultăți, să deschidă È™coli, companii media sau de publicitate È™i să construiască centre pentru comunitate. 

​

În ciuda presiunilor mamei sale È™i ale prietenilor apropiaÈ›i, Fethullah Gülen nu s-a căsătorit niciodată. Atunci când a fost întrebat despre căsătorie, a oferit acelaÈ™i răspuns ca Said Nursî (1878-1960): „SuferinÈ›a comunității islamice este mult prea mare. Încă nu am găsit timp să mă gândesc È™i la mine.”

 

Trăiește o viață de sufit, dar nu este un lider sufit

​

DeÈ™i Fethullah Gülen nu s-a autoproclamat niciodată ca lider sufit, metodologia pe care o urmează este foarte asemănătoare celei din sufism. MulÈ›i sufiÈ›i de seamă s-au format în tekke, în centrele sufite, prin serviciul oferit celorlalÈ›i, curățând toaletele È™i gătind. În timpul vizitei mele, am observat că discipolii lui Gülen făceau aceleaÈ™i lucruri pe care le făceau È™i discipolii sufiÈ›i.

​

Imitându-i pe marii lideri sufiÈ›i ai trecutului, Fethullah Gülen îÈ™i priveÈ™te în mod critic nafs(sufletul), precum Qushayri (d. 1074), se emoÈ›ionează până la lacrimi, precum al-Bistami (804-874), dă dovadă de toleranță față de ceilalÈ›i precum Rumi (1207-1273), se detaÈ™ează de lume precum Naqshi È™i îi roagă pe adepÈ›ii săi să se dedice acestei comunități până la moarte, precum Al-Hujwiri (m. 1077) È™i Nursî (1887-1960).

 

Criteriile pe care trebuie să le îndeplinească un discipol  

​

Criteriile propuse de Fethullah Gülen, pe care trebuie să le îndeplinească discipolii săi, nu sunt aceleaÈ™i ca în tradiÈ›ia sufită. Acestea presupun ca discipolii să dea dovadă de interes pentru învățătură, de dorinÈ›a de a fi în serviciul oamenilor, de un anumit grad de răbdare È™i să pună în practică principiile de bază ale islamului. Pentru a putea face parte din grupul său de studiu, o persoană trebuie să cunoască limba arabă la nivel avansat; acest lucru nu este obligatoriu pentru a deveni adept. Nu se implică într-o relaÈ›ie de tipul profesor-elev cu discipolii săi. Însă le cere acestora să ducă un stil de viață ascetic, zuhd, adică să postească de două ori pe săptămână, să mănânce mai puÈ›in, să doarmă mai puÈ›ine ore, să facă rugăciunile opÈ›ionale, să citeaască din Coran, să facă dua (suplicare), să se supună unui program riguros de studiu È™i să săvârÈ™ească dhikr (invocarea numelor lui Allah).

 

Principalul scop al lui Fethullah Gülen 

​

Fethullah Gülen pune mare preÈ› pe inimă, galb. Prin acest termen, însă, nu se referă la organul fizic, ci la dimensiunea sa spirituală:„Inima – cea care este sălaÈ™ul credinÈ›ei È™i în care se oglindeÈ™te Allah”. Dă citate din hadisurile Profetului Mohamed: „Allah nu È›ine cont de aspectul tău fizic, dar se uită la inima ta”. „Există o anumită parte a corpului tău, care atunci când devine bună, face ca tot corpul să devină bun, iar atunci când devine rea, întregul corp devine rău. Acea parte este inima”. Precum vedem È™i în alte învățături sufite, se spune că dacă inima unei persoane nu este curată, acea persoană nu poate să ducă o viață ascetică. Gülen îl citează pe unul dintre marii sufiÈ›i, Ibrahim Haqqi (1703-1780): „Inima este casa lui Allah; curățeÈ™te-o de tot ceea ce nu este al Său, ca Cel Preamilostiv să poată să se pogoare noaptea în palatul Său”. Fethullah Gülen mai adaugă că „o inimă plină de iubire față de Allah nu poate să nutrească animozități sau ură față de ceilalÈ›i”.

​

DeÈ™i Gülen este departe de a pune bazele unei ordini sufite, È›elul său este să ducă la o renaÈ™tere È™i să combine activismul Profetului Mahomed È™i a companionilor săi, ascetismul primei generaÈ›ii de sufiÈ›i, terminologia È™i nivelul de conÈ™tientizare a succesorilor sufismului. În vremuri în care golul dintre sufiÈ›i È™i principalii lor critici, salafiÈ™tii, creÈ™te, scopul principal al lui Gülen este să reclădească sufismul pe baza Coranului È™i a Sunnaului.

 

Sursa: Acest articol reprezintă un rezumat  al articolului „Fethullah Gülen: Un lider spiritual în context global islamic” (Fethullah Gülen: Spiritual Leader in a Global Islamic Context)  realizat de Dr. Salih Yucel de la Universitatea Monash din Melbourne, Australia. Articolul original poate fi găsit pe website-ul Journal of Religion and Society: http://moses.creighton.edu/JRS/toc/2010.html.

bottom of page